Dags för byte av vattenmätare

Vattenmätaren hemma hos dig byts ut senast vart tionde år, så att du alltid har en felfri mätare som visar rätt förbrukning. Nu byter vi ut ett stort antal vattenmätare i Gagnef, Leksand, Rättvik och Vansbro.


Har du fått konsol monterad och är redo för mätarbyte?

Hör av dig till oss på 020-200 210 eller via info@dvaab.se.

 

 

Här sker mätarbyten just nu: 

 

Leksand: Ett kortare uppehåll.

Rättvik: Ett kortare uppehåll.

Gagnef: Ett kortare uppehåll.

Vansbro: Mätarbyten påbörjas under hösten.

 


Vi kontaktar dig

Vi samarbetar med Hydrostandard AB som utför arbetet och sköter tidsbokningen med dig som är fastighetsägare.

Du kommer att få ett tidsbokningskort i brevlådan ungefär en vecka innan vi planerar att besöka dig. Arbetet tar upp till en timme och utförs av vår entreprenör Hydrostandard AB.

Om den föreslagna tiden inte passar ska du så snart som möjligt kontakta Hydrostandard AB för att boka en ny tid. Deras kontaktuppgifter finns på tidsbokningskortet. Vid besöket är det viktigt att det finns en myndig person hemma som kan visa var vattenmätaren finns i huset.

Vad behöver du göra

För att vi ska kunna byta mätare så måste platsen där mätaren sitter uppfylla vissa krav. Inför vattenmätarbytet ber vi dig därför att kontrollera din nuvarande installation och göra de åtgärder som är nödvändiga. Som fastighetsägare behöver du ombesörja att en godkänd vattenmätarplats finns. Detta regleras i kommunens ABVA (Allmänna bestämmelser för brukande av kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggning).

Kontrollera mätarplatsen

För att mätarplatsen ska vara godkänd behöver den ha en konsol med funger­ande avstängningsventiler på båda sidor om vattenmätaren så att vattnet går att stänga av. Konsolen ska vara fast monterad i väggen. En av kopplingarna som håller fast mätaren ska vara skjutbar.

Läs detta dokument för att se om du har en godkänd mätarplats:

Instruktioner och anvisningar för kontroll av mätarplatsPDF

Om du inte har en konsol behöver du anlita en VVS-installatör som kan ordna en sådan. Tänk på att boka tid hos installatören i god tid innan vi ska utföra mätarbytet. Vid behov bokar installatören en tid med Dala Vatten och Avfall AB så att vi kan stänga av vattnet i gatan för att denne ska kunna utföra arbetet.

Vid frågor

 Vid frågor är du välkommen att kontakta handläggare genom att ringa till växeln på 020 - 200 210 eller skriva till info@dvaab.se.

Du kan också kika på denna sida där vi samlat vanliga frågor och svar kring vattenmätarbyten.