Dags för byte av vattenmätare

Vattenmätaren hemma hos dig byts ut senast vart tionde år, så att du alltid har en felfri mätare som visar rätt förbrukning. 

Har du fått konsol monterad och är redo för mätarbyte?

Hör av dig till oss på 0247 - 44 100 eller via info@dvaab.se

Vad behöver du göra

För att vi ska kunna byta mätare så måste platsen där mätaren sitter uppfylla vissa krav. Inför vattenmätarbytet ber vi dig därför att kontrollera din nuvarande installation och göra de åtgärder som är nödvändiga. Som fastighetsägare behöver du ombesörja att en godkänd vattenmätarplats finns. Detta regleras i kommunens ABVA (Allmänna bestämmelser för brukande av kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggning).

Kontrollera mätarplatsen

För att mätarplatsen ska vara godkänd behöver den ha en konsol med funger­ande avstängningsventiler på båda sidor om vattenmätaren så att vattnet går att stänga av. Konsolen ska vara fast monterad i väggen. En av kopplingarna som håller fast mätaren ska vara skjutbar.

Läs detta dokument för att se om du har en godkänd mätarplats:

Instruktioner och anvisningar för kontroll av mätarplats Pdf, 155.8 kB, öppnas i nytt fönster.

Om du inte har en konsol behöver du anlita en VVS-installatör som kan ordna en sådan. Tänk på att boka tid hos installatören i god tid innan vi ska utföra mätarbytet. Vid behov bokar installatören en tid med Dala Vatten och Avfall AB så att vi kan stänga av vattnet i gatan för att denne ska kunna utföra arbetet.

Vid frågor

Vid frågor är du välkommen att kontakta handläggare genom att ringa till växeln på 0247 - 44 100 eller skriva till info@dvaab.se.

Du kan också kika på denna sida där vi samlat vanliga frågor och svar kring vattenmätarbyten.