- Startsida
- Kundservice
- Blanketter och anmälan
Blanketter och anmälan
Här finner du blanketter och information om vanliga tjänster inom avfall, vatten och avlopp.
En del anmälningar kan du göra enkelt via formulär på webbplatsen. Andra behöver du skriva ut, skriva under och skicka till oss med vanlig post. Det går även bra att skanna in det underskrivna dokumentet och skicka via e-post till info@dvaab.se. Saknar du skrivare kan du beställa blanketten från oss, kontakta kundservice.
Avfallstjänster
Att använda egen hemkompost
För dig som vill använda en egen hemkompost behöver en anmälan göras via denna blankett.
Att dela kärl med grannen
Du kan dela avfallskärl med grannen under följande förutsättningar:
- Kärlstorleken för brännbart restavfall är den ordinarie, det vill säga 190 liter.
- Ni har båda kärl för matavfall eller så har ni båda hemkompost.
- Ni har båda sophämtning året runt eller så har ni båda sophämtning sommartid.
- Ni har båda hämtning av brännbart restavfall var fjärde vecka. Från 2021-01-01 är det även möjligt att dela kärl med grannen och ha hämtning var åttonde vecka. Anmälan sker på blanketten som du hittar via länken nedan.
För fullständiga villkor för delning av kärl, se information på blanketten.
Anmälan om gemensamma avfallskärl.
Beställ hämtning av grovavfall
Sophämtning var 8:e vecka
Om du sorterar som du ska och lämnar tidningar samt förpackningar av papper, plast, metall och glas på en återvinningsstation och lägger matavfallet i det bruna kärlet blir det inte många soppåsar i det grå kärlet på fyra veckor. Då finns det möjlighet att förlänga tömningsintervallet till var 8:e vecka.
Uppehåll från sophämtning
En fastighet kan beviljas uppehåll från sophämtning om den är obebodd eller om den renoveras och under tiden inte kan användas för boende.
Anmälan om uppehåll i sophämtning:
- Gagnef
- Leksand
- Rättvik
Anmälan om uppehåll i sophämtning i Vansbro:
- Permanentbostad
- Fritidshus
Vid trasigt sopkärl
Vid utebliven sophämtning

Vattentjänster
Anslutning till kommunal VA-anläggning
Ansökan om VA-anslutning för fastighet i:
Gagnef
Ansökan VA-anslutning för villa
Ansökan VA-anslutning för flerfamiljshus/industri/kontor/annan verksamhet
Leksand
Ansökan VA-anslutning för villa
Ansökan VA-anslutning för flerfamiljshus/industri/kontor/annan verksamhet
Rättvik
Ansökan VA-anslutning för villa
Ansökan VA-anslutning för flerfamiljshus/industri/kontor/annan verksamhet
Vansbro
Ansökan VA-anslutning för villa
Ansökan VA-anslutning för flerfamiljshus/industri/kontor/annan verksamhet
Anmälan om utökning av fastighetsyta/byggnadsyta/lägenheter
Om du som fastighetsägare gör en förändring av din fastighet kan detta innebära en skyldighet att betala en tillkommande avgift.
Exempelvis vid byggnation av lägenheter, förändrad användning av lokaler från verksamhet till boende, utökad fastighetsyta (tomtyta), byggnation av verksamhetslokaler med mera.
Ansökan om utökning för fastighet i:
Gagnef
Anmälan om utökning av fastighetsyta/byggnadsyta/lägenheter
Leksand
Anmälan om utökning av fastighetsyta/byggnadsyta/lägenheter
Rättvik
Anmälan om utökning av fastighetsyta/byggnadsyta/lägenheter
Vansbro
Anmälan om utökning av fastighetsyta/byggnadsyta/lägenheter
Avläsning vattenmätare
Enskilt avlopp
Om du har frågor om enskilda avloppsanläggningar, kontakta miljökontoret i din kommun. Vid frågor om slamtömning kontakta vår kundservice 0247 - 44 100.
Vid stopp i enskilt avlopp bör du kontakta ett slamsugningsföretag och ett VVS-företag.
Kostnad för slamtömning står i avfallstaxan för din kommun.
Direktlänk till din kommuns information om enskilda avlopp:
