Anmälan ändring av fastighetens egna VA-ledningar

Här skickar du in anmälan om ändring av fastighetens egna VA-ledningar.

Det är viktigt att allt vatten som levereras till din fastighet mäts. Om du planerar att förändra ledningsnätet inne på fastigheten på ett sätt som påverkar möjligheten att mäta mängden levererat vatten ska du anmäla förändringen till oss. Förändringen kan också medföra att det vatten som förbrukas ska debiteras på annat sätt än enligt befintligt VA-abonnemang.

Om ändringen sker i samband med VA-anslutning för tillkommande byggnad (befintlig eller nybyggnation) fyller du istället i webbformuläret "Anmälan VA-anslutning tillkommande byggnad".

Om ändringen sker i samband med utökad byggnadsyta (BTA-yta) fyller du istället i blanketten "Anmälan utökning av lägenheter/byggnadsyta/fastighetsyta".

Innan du fyller i formuläret

Innan du fyller i formuläret vill vi be dig att ta del av informationen nedan.

Information till fastighetsägaren

Om förändringen medför att levererat vatten helt eller delvis inte längre leds genom befintlig vattenmätare ska extra vattenmätare monteras på så sätt att allt vatten mäts. Notera att fastighetsägaren är betalningsansvarig för allt vatten som levereras till fastigheten.

Fastighetsägaren ansvarar för att ordna godkänd vattenmätarplats med konsol inför vattenmätaruppsättningen. Fast brukningsavgift för extramätare och rörlig brukningsavgift tillkommer enligt gällande VA-taxa. För beställning av uppsättning vattenmätare, se webbformulär Beställning vattenmätaruppsättning(länken öppnas i samma fönster). Mätaruppsättningen utförs normalt sett inom fem arbetsdagar efter beställning.

En förändring kan också medföra att ,det vatten som förbrukas ska debiteras på annat sätt än enligt befintligt VA-abonnemang, exempelvis om omläggning av fastighetens egna ledningar medför att allt vatten efter förändringen mäts genom en vattenmätare istället för flera.

Till anmälan vill vi att du bifogar en situationsplan över hur du planerar din VA-anläggning. Gör en enkel skiss över hur de egna VA-ledningarna (befintliga och tillkommande/ändrade) och mätarplatser (befintliga och tillkommande/ändrade) kommer att anläggas. Situationsplanen bifogar du längre ned i anmälan.

Observera att anmälan ska fyllas i av fastighetsägaren.

Vad händer efter att anmälan skickats in?

Efter att anmälan skickats in kontaktar vi dig för bekräftelse av mottagen anmälan och mer information i ärendet.

Fält markerade med * är obligatoriska.


Genom att skriva ditt namn intygar du att du har tagit del av informationen om de förutsättningar och villkor som gäller för anslutning enligt ovan

Anmälan gäller fastighet i: * (obligatorisk)
Anmälan gäller fastighet i:





För fastighet som anmälan avser

För fastighet som anmälan avser

Bifoga en situationsplan med en enkel skiss över hur de egna VA-ledningarna (befintliga och tillkommande) kommer att anläggas.
Fastighetsägaruppgifter
Fastighetsägaruppgifter








Behandling av personuppgifter:

I och med att du skickar formuläret ovan godkänner du att dina personuppgifter lagras i våra datasystem för administration av din anmälan.

Om du vill ha ytterligare information om hur dina personuppgifter används eller om du vill att de ändras, läs mer här.