Ansökan VA-anslutning villa

Här skickar du in ansökan om anslutning till kommunalt VA för villa.

Om du planerar att bygga nytt eller har en bebyggd fastighet som du vill ansluta till kommunalt VA ska du skicka in en ansökan om VA-anslutning. Ansökan gäller också om fastigheten redan är ansluten till kommunalt VA och du önskar få upprättat extra förbindelsepunkter för din fastighet.

Om du däremot vill ansluta ytterligare byggnad (befintlig eller nybyggnation, t.ex. gäststuga eller garage) via befintliga förbindelsepunkter, fyll istället i webbformuläret "Anmälan VA-anslutning tillkommande byggnad".

Om din ansökan gäller en verksamhet eller annan fastighet, fyll istället i webbformuläret "Ansökan VA-anslutning flerfamiljshus/industri/kontor eller annan verksamhet".

Innan du fyller i formuläret

Innan du fyller i formuläret ber vi dig att ta del av informationen nedan.

Information till fastighetsägaren

Förutsättningar för anslutning

När vi tagit emot din ansökan kontrollerar vi om det går att ansluta din fastighet till kommunens ledningsnät, det vill säga om fastigheten ingår i kommunens verksamhetsområde. Det finns tre möjliga verksamhetsområden; för dricksvatten, spillvatten och dagvatten.

För mer information om handläggningstider, anläggningsavgifter och VA-anslutningen, se dalavattenavfall.se/anslutning till kommunalt VA Öppnas i nytt fönster. (sidan öppnas i ny flik). Efter att vi påbörjat handläggning av din ansökan återkommer vi också med mer information i ditt ärende.

Observera att ansökan ska fyllas i av fastighetsägaren. Om du har köpt en fastighet men inte ännu är lagfaren ägare ska du bifoga köpeavtal till ansökan.

Anläggningsavgift

Anläggningsavgiften erläggs när förbindelsepunkt är upprättad och meddelad fastighetsägaren. Vid förändring inom fastigheten kan ytterligare anläggningsavgift tillkomma enligt gällande VA-taxa.

Brukningsavgifter

  • Fast brukningsavgift startar fr.o.m. att fastigheten är bebyggd. Fastigheten anses bebyggd när det finns en befintlig byggnad men även om fastigheten är obebyggd med beviljat bygglov eller om fastigheten är belägen inom detaljplanelagt område och är avsedd för bebyggelse. Ovan förutsätter att förbindelsepunkt finns upprättad och är meddelad fastighetsägaren.
  • Rörlig brukningsavgift startar fr.o.m. att byggnad anslutits till förbindelsepunkt. Fastighetsägaren ansvarar för att meddela Dala Vatten och Avfall med tidpunkt för när anslutning av byggnad ska ske.

Vattenmätarplats och vattenmätare

Fastighetsägaren ansvarar för att ordna godkänd vattenmätarplats/konsol. Platsen för vattenmätaren ska utformas enlig instruktionen nedan och enligt gällande branchregler för VVS-installationer. Mätarplats som avviker från reglerna kan underkännas vid besiktning och fastighetsägaren får då bygga om mätarplatsen på egen bekostnad.

Instruktion för godkänd vattenmätarplats Öppnas i nytt fönster.

Lagar och regler

De lagar och regler som gäller i förhållandet mellan dig som fastighetsägaren och oss som VA-huvudman är:

  • Vattentjänstlagen (LAV).
  • Kommunens VA-taxa
  • Allmänna bestämmelser för användande av kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggningar (ABVA).

Mer information och länkar till dokumentet hittar du här ( LÄNK till "Sådant som styr VA-verksamheten)

Vad händer efter att ansökan skickats in?

Efter att ansökan skickats in kontaktar vi dig för bekräftelse av mottagen ansökan och mer information i anslutningsärendet.

Kontakta oss

Om du har frågor inför din ansökan eller inte har möjlighet att ansöka via formuläret nedan, kontakta vår Kundservice på telefon 0247-441 00 eller via e-post info@dvaab.se

Fält markerade med * är obligatoriska.


Genom att skriva ditt namn intygar du att du som fastighetsägare har tagit del av informationen ovan samt att det är du som fastighetsägaren som fyller i nedanstående ansökan.

Ansökan gäller fastighet i: * (obligatorisk)
Ansökan gäller fastighet i:





För fastighet som ansökan avser

För fastighet som ansökan avser
Önskar ansluta fastigheten till: * (obligatorisk)
De tjänster som fastigheten kan anslutas till beror på vilka VA-förhållanden som gäller för fastigheten.
Önskar ansluta fastigheten till:



Ansökan avser: * (obligatorisk)
Ansökan avser:





Huvudbyggnaden används till: * (obligatorisk)
Huvudbyggnaden används till:



Uppgiften används för beräkning av första preliminära årsförbrukning innan första avläsning inkommit.

Ange ungefärligt datum om inte exakt datum finns.

Ange ungefärligt datum om inte exakt datum finns.

Om du har köpt en fastighet men inte ännu är lagfaren ägare ska du bifoga köpeavtal till ansökan.

Fastighetsägaruppgifter:
Fastighetsägaruppgifter:







Behandling av personuppgifter:

I och med att du skickar formuläret ovan godkänner du att dina personuppgifter lagras i våra datasystem för administration av din anmälan.

Om du vill ha ytterligare information om hur dina personuppgifter används eller om du vill att de ändras, läs mer här.