Mot nya utmaningar

Bild på medarbetare som kopplar ledningar i en grop

Nedan kan du läsa om några av våra medarbetare som har tagit klivet mot nya utmaningar inom företaget - vissa av dem ett flertal gånger!

Krister Svärd

Krister Svärd


Sedan i maj 2019 har Krister Svärd haft det operativa ansvaret för två reningsverk och pumpstationer runt om i Vansbro kommun.
– Jag trivs i rollen som drifttekniker, det är mycket problemlösning hela tiden. Jag är dessutom en person som gillar utmaningar, det här passar mig väldigt bra.

Det är förmiddag, klockan är halv tio. Krister har varit på arbetet i flera timmar. Han tillhör den morgonpigga sorten och satt vid driftövervakningssystemet redan vid 06.15 för att läsa av olika in- och utflöden – en halvtimme innan arbetstiden.
– Jag har så svårt att sova på morgnarna. Det här är en bra stund på dagen, att vara här, dricka sitt kaffe och kolla så att allt fungerar!

Funktionen är något som Krister prioriterar hela dagarna. I kommunen finns totalt fyra reningsverk, i Vansbro, Äppelbo, Dala-Järna och Nås, så det vill till att Krister och hans kollegor får allt att fungera - hela tiden, dygnet runt. Så även med pumpstationer, vattenverk och tryckstegringar.
– Verken sköter sig själva, men det krävs en viss handpåläggning emellanåt med drift och underhåll.
Det är mycket dokumentation om vad som händer, flöden in och ut, kemikalie-doseringar, driftrapporter och vattenprovtagningar för att ha koll på vad vi släpper ut. Basen för mitt arbete har jag här i Vansbro, men jag är ofta till reningsverket i Äppelbo samt att jag synar av våra pumpstationer varje vecka. Vansbro och Äppelbo är mina ansvarsområden i kommunen. Dessutom har jag beredskap var sjätte vecka.

Till reningsverket i Vansbro – som ligger precis intill Västerdalälven, nedströms från själva samhället – fraktas även all slam för att centrifugeras, innan det i så torrt skick som möjligt transporteras vidare.
– Den största dagliga utmaningen är att få allt att funka och få så bra utsläppsprover som möjligt. Provresultaten granskas hela tiden.

För ett antal år sedan arbetade Krister som lastbilschaufför. Han tröttnade och sökte jobb på Återvinningscentralen i Vansbro.
– Jag körde timmerbil med dåliga arbetstider. Det var svårt att få ihop livet med småbarn hemma. Jag sökte och fick jobb på ÅVC som servicepersonal, året var 2007. Efter min tid där sökte jag ett annat jobb inom företaget, som nättekniker i Dala-Järna. Jag jobbade där fram tills i april i år.

- Jag tycker om att lära mig nya grejer. Och när chansen dök upp så ville jag ta den. För arbetsgivaren var det förstås bra att jag redan var varm i kläderna. Jag var inne i det från början, med tanke på min bakgrund och alla erfarenheter jag skaffat mig. Jag har bytt tjänst inom företaget ett par gånger nu, vilket jag kanske är ensam om. Samtidigt är det ett kvitto på hur man kan ta nya vägar internt, för att få nya utmaningar och växa.

Krister bor i Dala-Järna, ett pendlingsavstånd på tretton kilometer.
– Jag har en stor familj, fru och fyra barn i åldrarna 8–24 år, varav den äldste är utflugen. Familjen tar förstås mycket av min tid. På somrarna åker vi mycket med husvagnen, på vintrarna är det fiske när det blir tid över. Jag har alltid gillat att skruva på saker också, som bilar. Jag längtar efter att åka motorcykel, vi får se hur det blir till våren. Jag är överraskad över att jag gillar vårt växthus så mycket - det kanske har med åldern att göra, att man uppskattar att kunna gå ut på tomten och plocka sina egna tomater.

Krister säger att han gillar när saker är i framåtrörelse och viljan finns till utveckling.
– Jag är en väldigt social person, driven, och jag har mycket åsikter. Jag har tur som får arbeta för en arbetsgivare där det finns en stor delaktighet, det kände jag redan efter första arbetsmötet. Man får verkligen vara med i allt. Det gör att jag får energi i vardagen, och mitt eget driv tas tillvara. Nu ska reningsverket få ett lyft till hösten då det ska renoveras och stora investeringar ska göras. Det är välkommet och blir en extra morot för mig. Det ska bli kul att vara med på den resan.

Marie Nordin

Krister Svärd


Hon ville göra något nytt, ta chansen och förkovra sig, testa sina vingar i en annan roll i företaget. Resultatet blev precis så bra som hon hade önskat sig.
– Det har blivit en nystart, säger Marie Nordin, där jag burit med mig mina erfarenheter in i en ny och spännande roll, som VA-handläggare.

Marie har jobbat i branschen länge, företrädesvis med kundservice och administration. Sedan ett par år har hon kunnat starta en ny jobbresa, internt.
– Det är en av fördelarna med bolaget, att det finns möjligheter att gå vidare och utvecklas. Jag är förstås väldigt tacksam över den här möjligheten.

Vi backar i tiden, till 1999, året då Marie anställdes på Leksands Vatten, det som senare blev en del av Dala Vatten och Avfall AB när företaget bildades 2007.
– De första åren hade jag en kombinerad tjänst som ekonomiassistent/kundservice men på senare år har det blivit mer fokus på kundservice med inriktning mot VA. Jag har även under många år haft en roll som administratör för vår kunddatabas. När min arbetsgivare sökte en ny VA-handläggare för ett par år sedan kändes det som ett utmärkt tillfälle att kliva vidare, efter arton år i bolaget.

Marie har nu arbetat inom sin roll en tid och kommit in i de nya rutinerna. Det har varit, och är, mycket att lära.
– Det handlar mycket om dialog, där jag har kontakt med kunder och medarbetare internt, som arbetsledare och våra nättekniker ute på fältet. På mitt bord ligger anslutningar till vatten och spillvatten, skadeärenden, anslutnings- och servitutsavtal, kontakter med miljökontoret, fakturor inom VA, samt att jag varit med och drivit ett större vattenmätarbytesprojekt. Man kan säga att det är en mix av hårda och mjuka frågor, där jag får chansen att vara så lösningsorienterad som möjligt. Det jag inte kunde tidigare var lagar och regler, men det lär jag mig något om varje dag. Hela tiden händer något nytt och jag gillar det!

Marie är van att sätta kunden först och pratar om behovet att se möjligheter, även när det handlar om att förklara olika kostnader.
– Jag vill vara enkel att prata med, sätta mig in i den andres perspektiv och prata samma språk. Kunderna ska känna att det finns en människa i andra änden av telefonen, eller vid besök på kontoret. De ska känna att jag vill göra det så lätt som möjligt för dem. Det är lätt att tänka digitalisering, men kommunikationen mellan människor är så viktigt.

I Maries natur ligger att vara ansvarstagande och noggrann. Hon är samtidigt omhändertagande, social, spontan och väldigt mycket en känslomänniska.
– Det här med trivsel handlar inte bara om att ha ett bra arbete. Lika viktigt är arbetskollegorna och den fysiska miljön. Jag har ett 30-tal kollegor som jag trivs bra med, och vi har jättefräscha lokaler där själva arbetsplatsen ligger fint inbäddad med natur runt omkring. Det blev ett stort lyft när det nya kontoret blev klart 2014. Det är modernt och luftigt, och allt är placerad i en vacker talldunge. Det händer att jag åker skidor efter jobbet, det ligger ett elljusspår bara ett par minuter bort. Och när vi sitter på uteplatsen är det lite som att vara i en skog. Det är både avskilt och centralt.

Hemma för Marie är Östra Rönnäs, i ett hus som hört till hennes pappas släkt och som ligger intill den gård han växte upp på. I huset, som är cirka 100 år gammalt, bor hon själv med två katter. Men ett stenkast bort återfinns både den vuxna dottern och en särbo. Sommartid brukar Marie ibland ta cykeln de tolv kilometrarna till kontoret.
– Det här med att kunna cykla, det är 35 minuter av njutning, jag tycker om och försöker att röra mig. Det är en underbar tur genom alla vackra dalabyar.

Apropå perspektiv. Marie är uppvuxen i Stockholm och Sundbyberg, hennes mamma kommer därifrån, samtidigt som hon spenderat mycket tid i Rönnäs.
– Det har gjort att jag kan jämföra. Jag är jätteglad för mina tidiga år i Sundbyberg men flyttade hit 1994 då jag föredrar livsstilen i Dalarna och Leksand. Här har jag fått möjligheten att vara nära mina intressen, och inte minst ge en lugn och trygg uppväxt till min dotter. Att bo och kunna arbeta nära hemmet är jätteskönt.

Marie Nordin – som nu firar 20 år i branschen – använder ordet lyhördhet om sin arbetsgivare, i den meningen att hon nu fått chansen att ”kliva vidare” i sin yrkesroll, och att det rent allmänt finns ett utrymme att växa i företaget.
– Vi har samlat en stor kompetens innanför väggarna. Det är viktiga frågor vi arbetar med, som har med samhällsnytta att göra. Jag är glad över att vara en del av ett bolag som har så många spännande utmaningar framför sig. Det är väldigt inspirerande!

Olov Johansson

Krister Svärd


Först nättekniker, nu arbetsledare med personalansvar. För Olov Johansson är utmaningar en del av vardagen och något som gör att han hela tiden utvecklas.
– Jag trivs här, det är en positiv miljö att arbeta i. En bra dag är när vi löst alla problem tillsammans och allt bara flyter på.

Han har jobbat i branschen länge. Sedan 2015 är han en del av bolaget, där han bidragit med erfarenhet, kunnande, förtroende och ett lugn, sammantaget mycket värdefulla egenskaper med tanke på ansvaret och flödet av projekt som ska hanteras.
– Jag anställdes här för några år sedan för att starta upp en reinvesteringsgrupp, med fokus på förnyelse av ledningsnätet. Idag är vi fyra grupper som verkar i olika projekt, i våra fyra kommuner. Från att tidigare ha lejt ut jobben så gör vi numera det mesta själva där vi tillvaratar det stora kunnande som finns internt, vilket skapar en bättre effektivitet och ekonomi. Att jag anställdes på företaget kom väldigt rätt tidsmässigt för mig. Det hjälpte förstås en del att jag var inne i rutinerna och redan kände medarbetarna. Min inställning är att man behöver utmaningar i livet, för att inte stanna av.

Olov rekryterades först som nättekniker, men sedan februari 2019 är han arbetsledare med personalansvar.
– Den stora skillnaden är att jag inte jobbar fysiskt hela tiden. Det blir mer tid inne på kontoret, med arbetsledning och stöd för mina medarbetare på olika sätt där mycket tid läggs på arbetsmiljö och planering. Jag gillar den variationen. Åtminstone två av veckans dagar är jag ute på fältet och tittar till våra projekt. Vi har just nu sex nättekniker och fyra-fem grävmaskiner som är ute på olika uppdrag i någon av våra fyra kommuner. Jag tycker att vi är ett bra och kunnigt gäng. Vi har rekryterat en del på slutet när det skett pensionsavgångar och nu har vi fått en bra mix av yngre och äldre. Det är alltid bra att få in nya influenser.

Olov ute


Olov gillar att ha kontakt med kunder - han menar att det är viktigt att prioritera de mjuka frågorna utöver grävande och dragning av ledningar för vatten, avlopp och dagvatten.
– Det kan uppstå krångel ibland, men i slutänden brukar det alltid bli bra. Ibland kan ett projekt ta tre veckor, en annan gång sex månader. Och så har vi de akuta jobben med vattenläckor och sånt, då handlar det om att vara på plats samma dag. Det här med kundvård behöver vi vara bra på, att bemöta folk på rätt sätt. Vi är trots allt och gräver upp precis utanför eller innanför deras tomtgränser.

Olov är född i Utby utanför Rättvik, men bor sedan många år i Västanå mellan Ingels och Boda. Hemma i villan finns en sambo och fyra barn i åldrarna 16 till 23.
– Jag fiskar en del för nöjes skull, det är avkopplande. Vi brukar åka till Idre och fiska, mina föräldrar härstammar därifrån. Vi har husdjur hemma, en hund och fyra katter. Sambon har höns och några kaniner också. Jag tycker om att resa, även om jag har min drömresa kvar - kanske blir det till USA, vi får se.

Olov har ganska exakt 35 minuter med bil till jobbet, han kan nästan ställa klockan efter sin pendling, året runt.
– Jag tror inte jag hade velat ha motsvarande jobb i en större stad, jag trivs på landsbygden och tycker att dalfolket är ganska jordnära av sig - de är lättsamma, samtidigt som de är raka och säger vad de tycker. Folk är tåliga också. Jag upplever att vi hinner prata med varandra här.

Något som stärker helheten är den goda stämningen som finns inom företaget.
– Vi har många väldigt kunniga medarbetare här. Det är högt i tak, ett bra klimat och egna idéer välkomnas. Jag är glad över att jag har fått göra den här resan och att jag har fått all stöd från företaget.

Dala Vatten och Avfall AB

Postadress: Box 234, 793 25 Leksand
Besöksadress: Tallskogsvägen 1, 793 35 Leksand
E-post: info@dvaab.se Telefon: 020‑200 210

Organisationsnummer: 556714-8555


Om webbplatsen och cookies |  Webbkarta


Kundservice 020 - 200 210

Telefontid vardagar: kl 08.00-12.00 och 13.00-15.00


Vid akuta fel på det kommunala VA-nätet utanför telefontid ring: 023-133 08.

Har du egen brunn och behöver akut beställning av slamtömning utanför telefontid ring: 0243-25 70 10 .