Auktorisation för insamling och omhändertagande av textil

Välkommen att söka om auktorisation för insamling och omhändertagande av textilier.

Från och med 1 januari 2025 har kommunerna ansvar för att samla in textilier. Kommunen ansvarar även för informationsinsatser kopplat till de nya kraven. För att kunna bedriva insamling av textil som utgör kommunalt avfall krävs från 2025-01-01 att ett auktorisationsavtal tecknats med kommunen (DVA).

Inbjudan till att söka om auktorisation för insamling och omhändertagande av textil

Dala Vatten och Avfall (DVA) har på uppdrag av ägarkommunerna; Gagnef, Leksand, Rättvik och Vansbro kommuner valt att införa ett auktorisationssystem för insamling och materialåtervinning av textil.

Auktorisationssystemet kommer gälla från 2025-01-01

Systemet kan av båda parter sägas upp med 6 månaders varsel.

Alla entreprenörer som uppfyller ställda krav i auktorisationen äger rätt att teckna avtal med DVA om att ingå i auktorisationssystemet.

Entreprenör som uppfyller ställda krav och tecknar avtal om auktorisation med DVA äger rätt samla in och materialåtervinna textil i nämnda kommuner.

Avtalet medför inte rätt att utan kommunens godkännande utforma system och samla in textil som utgör kommunalt avfall.

Ansökans innehåll framgår av administrativa föreskrifter med tillhörande bilagor.

DVA prövar ansökan inom 4 veckor från att ansökan inkommit till DVA.

Leverantörer kan när som helst under auktorisationstiden ansöka om att ansluta till systemet.

Ansökningshandlingar finns att tillgå via mejl från: info@dvaab.se (ämnes märk gärna mejlet med textil2025)