Kund­service

Hos oss får du personlig, professionell och snabb hjälp med de frågor du har om avfall och kommunala vattentjänster. Vår kundservice finns till för dig. 

Här kan du enkelt felanmäla överfulla behållare eller nedskräpning av området.

Här kan du enkelt göra dina ärenden via våra webbformulär och ladda ner ansökningsblanketter.

Vår kundservice har följande ordinarie telefontider (avvikande öppettider meddelas i vår driftinformation):

  • Måndag - fredag kl. 08.00-12.00 och 13.00-14.30

Telefonnummer: 0247 - 44 100

På vårt kontor, Tallskogsvägen 1, tar vi tar endast emot förbokade besök, maila eller ring kundservice för mer information.

Du kan enkelt göra de vanligaste ärenden dygnet runt i vår självservice (länken öppnas i samma fönster).

För öppettider på Återvinningscentralerna se information för respektive återvinningscentral här >

Bild på en telefon med appens startsida öppen

Få driftinformation och påminnelse inför sophämtningen med vår app

Undrar du vilka dagar dina avfallskärl ska tömmas under 2024? Sophämtningsschemat har blivit appen Mitt DVA. Som standard har våra kunder hämtning av restavfallet var 4:e vecka och hämtning av matavfallet varannan vecka - det rullar på likadant under 2024.

Med vår app Mitt DVA få du påminnelse när det är dags att ställa ut dina kärl för sophämtning. I appen finns även en gedigen sorteringsguide, information om återvinningscentralernas (ÅVC) öppettider och var de finns, våra öppettider, driftinformation och mycket mer!

Så här laddar du ner appen

Sök efter "Dala vatten och avfall" eller på "Mitt DVA" i Appstore eller GooglePlay

Första gången du installerar appen får du en guide hur den fungerar och hur du navigerar.

Länk för appen i GooglePlay och Appstore

Mina Sidor

Vi har i dagsläget tyvärr inte någon tjänst som heter Mina Sidor. Kontakta vår kundservice om du är intresserad av att se hur ditt abonnemang ser ut, din vattenförbrukning eller dina senaste fakturor. Använd gärna vårt självservice-formulär för att få hjälp med din fråga. 

Vid akuta fel

Vid akuta fel på det kommunala VA-nätet i Gagnef, Leksand, Rättvik eller Vansbro utanför telefontid ring: 023-133 08

Har du enskilt avlopp och behöver beställa AKUT slamtömning i Gagnef, Leksand, Rättvik eller Vansbro utanför telefontid ring: 010-264 54 56 . Övriga frågor hänvisas till kundservice på ordinarie öppettider.

(Våra ordinarie telefontider är vardagar kl 08.00-12.00 samt 13.00-14.30.)

Ringer du från utlandet? Calling from abroad?

Ringer du från utlandet? Calling from abroad?
Då är telefonnumret/Dial +46 247 44100

Övriga uppgifter

Postadress:
Dala Vatten och Avfall AB
Box 234
793 25 Leksand

Fax: 0247-441 01

Organisationsnummer: 556714-8555

Kontaktpersoner

VD och supportfunktioner

VD, Lisbeth Martinsson Skinnar
Ekonomichef, vice VD Petra Gunnarsson
Sekreterare, Karin Hansson
Chef Kundservice, Ola Nyström
Support och verksamhetsutvecklingschef, Johan Sundström
Kommunikatör, Angelica Kenntoft

Avfallsverksamheten

Driftchef ÅVC, Erik Bergström

VA-verksamheten

Planering och utredning VA, Jenny Fredby
Produktionschef VA, Anders Kabel
Projektchef, Torbjörn Rewesby
VA-nät, Lars Hjärpe

Vill du komma i kontakt med någon av ovanstående eller någon annan person i vår organisation så kan du enkelt använda dig av vårt kontaktformulär (länken öppnas i samma fönster).