Pressrum

Ett kontor med dator, kakor och kaffe.

Här hittar du pressmeddelanden, verksamhetsbilder, Dala Vatten och Avfalls logotyp, statistik och rapporter. Välkommen att kontakta oss om du har ytterligare frågor.

Pressmeddelande

Lisbeth Martinsson Skinnar tillträder som VD för Dala Vatten och Avfall

Lisbeth Martinsson Skinnar tillträder som VD på Dala Vatten och Avfall. Med sin stora
erfarenhet som först affärsområdeschef för avfallsverksamheten och nu det senaste året för VA-verksamheten axlar hon nu rollen som VD.

Jag är stolt och glad över det förtroende som styrelsen visar genom att utse mig som VD i Dala Vatten och Avfall. Jag kommer med stort engagemang ta mig an min nya roll, säger Lisbeth Martinsson Skinnar.

Styrelsen berättar genom ordförande Thomas Wärnhem att många sökt tjänsten och att det har varit ett
omfattande arbete med rekryteringsprocessen. Med valet av Lisbeth som VD så får vi en ledare som har mycket stor kompetens och erfarenhet av både Avfalls- och VA-verksamheten. Vi har stor tillit till Lisbeth och hennes målsättning med att fortsätta driva och utveckla Dala Vatten och Avfall.

Lisbeth tar nu vid och fortsätter att leda DVA i det stora förbättringsarbete som bolaget påbörjade under 2021. Med sin gedigna erfarenhet av VA- och Avfallsverksamheterna kommer Lisbeth kunna ta vid och fortsatt driva arbetet. Dala Vatten och Avfalls dagliga arbete med vatten- och avfallshantering är en förutsättning för att livet i våra samhällen ska fungera.

Jag känner bolaget sedan mina tidigare roller och jag vet vilken stor kompetens och gedigen erfarenhet som finns samlad i alla våra duktiga medarbetare. Tillsammans ska vi fortsätta att arbeta för våra kunders bästa genom att säkerställa och förbättra våra verksamheter för en långsiktigt hållbar VA- och avfallshantering i våra fyra ägarkommuner, säger Lisbeth.

Dala Vatten och Avfall har ansvar för att kunderna har tillgång till en hållbar och miljöriktig avfallshantering samt rent och friskt vatten – dygnet runt, året om. Våra kunder ska alltid kunna lita på oss, att vi löser problem och jobbar proaktivt för en hög driftsäkert. I det arbetet tar nu Lisbeth Martinsson Skinnar stafettpinnen som VD för ett bolag i utveckling.

Varje år eldar vi upp mer än 100 000 kronor i onödan

En plockanalys som Dala Vatten och Avfall utförde på Återvinningscentralen i Djurås under april månad 2022 visar att hela 49% av det som slängts i facken för smått brännbart är felsorterat och består av material som, om det sorterats rätt, hade kunnat materialåtervinnas eller återbrukas i stället för att eldas upp.


En onsdag i april genomförde vi en plockanalys, det vill säga en undersökning av hur Gagnefsborna sorterar, av allt som slängts i facket för smått brännbart på återvinningscentralen, ÅVC, i Djurås. Utöver det som var rent felaktigt så som metall, porslin och farligt avfall så konstaterade vi att det slängts 54 kg böcker, ca 300 kg textilier och 350 kg förpackningar. På de två dagar som det tog för kunderna att fylla facket för smått brännbart så slängdes 1,3 ton som skulle kunna materialåtervinnas och återbrukas i stället för att brännas upp säger Erik Bergström som är Driftchef för Dala Vatten och Avfalls återvinningscentraler.

Du har säkert hört argumentet ”det är ingen idé att sortera för allt blandas och bränns upp i alla fall”? Men
faktum är att om du sorterar ditt avfall så kan vi spara både värdefulla naturresurser och pengar. Allt avfall som vi skickar till förbränning betalar vi behandlingsavgift, förbränningsskatt och utsläppsrätter för - varje kg som förbränns kostar 70 öre. Med 49 % felsorterat i facket för brännbart smått innebär det att vi eldar upp över 100 000: - varje år. Vi vill inte behöva höja avfallstaxan på grund av dålig sortering.

Vi vet att man ofta har tidsbrist och har bråttom när man väl besöker återvinningscentralen berättar Erik Bergström. Vi introducerar därför kampanjen ”Sortera först! Vi vill uppmana våra kunder och medborgare att börja redan hemma. Sortera avfallet redan när det uppstår, lägg det i olika behållare utifrån material se över vad som kan återbrukas, kan böckerna skänkas till den lokala loppisen i byn eller kan farmors gamla duk och pappas gamla kavaj istället läggas i kärlet för Human Bridge? På alla återvinningscentraler kan du lämna både hela och trasiga kläder och andra textilier i behållarna från Human Bridge som ser till att de återbrukas eller återvinns.

Hela 17% av allt som slängdes i facket för smått brännbart var förpackningar, ett avfallsslag som omfattas av producentansvar. Alla produkter som har en förpackning, det vill säga det mesta vi köper, har ett påslag i priset som går till Förpackningsinsamlingen för att finansiera deras ansvar för att samla in och återvinna förpackningarna. Slänger du pizzakartongen eller ketchup-flaskan på återvinningscentralen istället på FTI:s återvinnings-stationer, ÅVS, får du betala för hanteringen av den två gånger! berättar Erik Bergström.

Stora vinster finns alltså att hämta av att sortera avfallet innan själva besöket på återvinningscentralen; inte bara ekonomiska utan även tiden du behöver lägga på själva besöket på ÅVC – det kommer gå mycket
snabbare och smidigare.

För att nå FN:s mål i Agenda 2030 måste vi alla privatpersoner väsentligt minska mängden avfall fram till år 2030. Vi uppmanar därför alla att försöka både förebygga och minska avfallet genom att konsumera mindre, återanvända och återvinna mer.

Nu dricker alla våra VA-kunder i Leksands kommun grundvatten!

Dala Vatten och Avfall är glada över att vi nu kan leverera vårt grundvatten till samtliga hushåll i Leksands kommun. Nu fullbordar vi det fyra år långa projektet med att bygga ut och koppla samman VA-ledningarna för att på så sätt bygga en tillförlitlig, hållbar och motståndskraftig VA-infrastruktur i Leksand i enlighet med FN:s klimatmål i Agenda 2030.


Med denna utbyggnad av VA-ledningssystemet har vi skapat en mer robust vattenleverans till våra kunder i Leksand. På detta sätt optimerar vi vår drift och på sikt minskar vi våra löpande driftkostnader. När vi nu slutför detta projekt har vi säkerställt vattenleveransen till och bortforsling av spillvatten från Tällberg med omnejd. säger Lisbeth Martinsson Skinnar, Affärsområdeschef VA.

Nästan 3 mil nya ledningar för dricksvattenleverans och bortförsel av spillvatten har dragits i mark där ca 5 km är sjöförlagda via Siljan. Projektet startade 2016 med att Leksand Vatten gjorde en förstudie med förslag på vägval för hur en för framtiden tryggad vattenleverans och avloppshantering skulle se ut. Första spadtaget togs 2018 och nu slutför vi investeringen på drygt 76 miljoner kronor som säkerställer vattenleverans och bortförsel av spillvatten för; Tällberg, Plintsberg, Sjugare, Hjortnäs och Sunnanäng.

Vi har i och med detta projekt kunnat stänga avloppsreningsverket i Tällberg och hanterar därmed all rening av spillvatten i avloppsreningsverket i Leksand. Vi levererar nu friskt grundvatten vilket gör att vi minskar nyttjandet av kemikalier för rening av dricksvattnet som krävdes när vi använde oss av ytvatten från Siljan. Ytterligare en positiv bieffekt av detta är att vi minskar transporterna av kemikalier till reningen av spillvatten samt transporterna av slam.

Tisdagen den 3 maj kopplar vi om och alla våra kunder i ovan nämnda områdena, kommer därmed att dricka vårt friska grundvatten. Vattnets hårdhet skiljer sig efter omkopplingen mot tidigare, då vattnet var mjukt. Det vatten som nu levereras räknas som medelhårt på sina 7 °dh. Vi uppmanar därför våra kunder att se över doseringen av disk- och tvättmedel till sina maskiner. Kunderna kan komma att märka förändring, exempelvis kommer det inte att löddra lika mycket av schampot när de tvättar håret.

Leksand Vatten har nu med detta projekt uppnått sin målsättning om att endast erbjuda grundvatten till sina kunder. Att vi nu slutför detta projekt möjliggör att fler fastighetsägare i Leksands kommun kan anslutas till det kommunala VA-nätet i framtiden. säger Per Spik som är ordföranden i Leksand Vatten.

Vi tackar alla fastighetsägare i området som på ett eller annat sätt blivit berörda av både grävarbeten och
vattenavstängningar vid arbetet med de nya ledningarna. Vi kan nu stolt meddela att vi säkerställer en säker och robust VA-lösning för våra nuvarande och framtida kunder. Allt i vår strävan mot en bättre miljö idag och för kommande generationer.

Presskontakt

Kontakt för material
Kommunikatör
Angelica Kenntoft
Tel: 0247-44 109

Kontakt för frågor om bolaget och verksamheterna
VD
Lisbeth Martinsson

Affärsområdeschef VA
Lisbeth Martinsson

Affärsområdeschef Lisa Sirsjö
Lisa Sirsjö

Produktionschef VA
Anders Kabel

Pressbilder

Statistik och rapporter

Kundundersökning

Vad tycker hushållen om avfallshanteringen och de kommunala vattentjänsterna? Löpande gör vi en kundundersökning som skickas till ett slumpvis urval av kunder. Svaren ger oss värdefull information om synen på våra verksamheter.

Glädjande är att förtroendet för Dala Vatten och Avfall och våra verksamheter är mycket högt.