Appen Mitt DVA

Bild på en telefon med appens startsida öppen

I vår app Mitt DVA får du påminnelse om att ställa ut dina avfallskärl dagen före sophämtning. Du får driftinformation, sorteringsguide för avfallet, aktuell information samt genvägar till våra självservicetjänster.

I appen hittar du bland annat:

  • Funktion för att få påminnelse när det är dags att ställa ut dina kärl för sophämtning
  • Information om återvinningscentralernas (ÅVC) öppettider och var de finns
  • Aktuell driftinformation
  • Sorteringsguide
  • Öppettider för Kundservice
  • Snabblänkar till vår självservice
  • Vanliga frågor & Svar
  • De senaste nyheterna
  • Lista och karta över alla återvinningsstationer (ÅVS) med vägbeskrivning

Så här laddar du ner appen

Sök efter "Dala vatten och avfall" eller på "Mitt DVA" i Appstore eller GooglePlay. Första gången du installerar appen får du en guide hur den fungerar och hur du navigerar.

QR-koder för appen GooglePlay och Appstore

QR-kod MittDVA appstore

QR-kod för appen Mitt DVA i Appstore

QR-kod MittDVA GooglePlay

QR-kod för appen Mitt DVA i GooglePlay

Hämtningsdagar

Om du lägger in din adress kan du se datum för nästa sophämtningstillfälle. För att funktionen ska fungera måste du tillåta notiser för hämtningsdag, det gör du under fliken inställningar. När du har gjort det får du en påminnelse klockan 18:30 dagen innan vi kommer och hämtar ditt avfall. Om du inte längre vill ha notiser stänger du av dessa under fliken inställningar.

Frågor och svar om appen Mitt DVA

Jag fick ingen påminnelse om att ställa ut mina kärl, vad är det för fel?

Det finns en rad olika anledningar till detta. I de allra flesta fall så beror det på inställningarna i din telefon. Kontrollera nedan anledningar till utebliven notis:

  • Du har inte aktiverat notiser i telefonen. Notis behöver godkännas både i appen under ”Inställningar” samt i telefonen under ”Inställningar-notiser”
  • Du har en äldre version av appen. Appen uppdateras kontinuerligt och ibland vid utebliven notis så är felet att du har en äldre version av appen. Åtgärda genom att uppdatera appen till senaste version.
  • Appen har låst sig. Appen behöver kontinuerligt öppnas upp. En anledning till att notiserna uteblir är att appen har låst sig efter lång inaktivitet. Åtgärda genom att öppna appen igen. Bra att också starta om telefonen, då löses detta problem per automatik.

Fungerar inget av ovan så skicka ett mail till info@dvaab.se ange "Mitt DVA" i ämnesraden.

Kan jag själv välja när jag ska få påminnelse om att ställa ut mina avfallskärl?

Påminnelse för nästa hämtningsdag är förinställd och skickas ut kl. 18:30 dagen innan hämtning. Vi har i nuläget bara möjlighet att ha en tid inställd. Däremot ser vi en möjlighet att i framtiden utveckla appen på just detta område och då skulle vi kunna ha en funktion som möjliggör att användaren själv kan välja tid för notisen.

Tips!
Har du en iphone kan du schemalägga telefonens alla appars notiser individuellt i inställningarna för notiser. För dig med en android kan det variera från telefonmodellerna, kika i din specifika telefons inställningar för vilka valmöjligheter du har.

Kan jag få en påminnelse inför slamtömning i appen?

I dagsläget har vi ingen möjlighet att erbjuda kunderna något notis inför slamtömning i appen. Våra slamkunder får fortsatt sms inför sin slamtömning.

Jag delar kärl med grannen – hur får jag notis?

Delar du kärl med din granne så behöver du lägga in den adress som kärlet står på för att få notering inför tömning.

Jag lämnar mitt avfall vid ett gemensamt hämtställe, varför ska jag uppge min adress?

När vi skickar ut driftinformation om bland annat vattenavstängningar via appen så görs de baserat på vilken adress du angivit.

Du som inte har egna avfallskärl vid din fastighet utan lämnar ditt avfall vid ett gemensamt hämtställe kan välja bort att få notiser inför sophämtning.

Varifrån har ni hämtat informationen om återvinningsstationer?

Vid lanseringen av appen i februari 2022 så använde vi informationen från FTI för varje återvinningsstation. Vi valde att ta FTI:s beskrivning rakt av gällande plats samt adress.
Vid förändringar, nyetableringar samt avvecklingar så måste detta manuellt uppdateras i appen.

Hur gör jag om jag saknar något i appen eller har förbättringsförslag?

Vi uppdaterar kontinuerligt sorteringsguiden som finns i appen. Saknar du svar på hur du ska sortera en avfallsfraktion så kan du skicka ett mail till info@dvaab.se ange "Mitt DVA" i ämnesraden.

Kan jag uppge flera adresser att få notis om?

Javisst, det är bara att skriva in flera adresser så får du notiser för dem med.

Jag bor i lägenhet och har inga egna avfallskärl, varför ska jag uppge adress då?

När vi skickar ut driftinformation om bland annat vattenavstängningar via appen så görs de baserat på vilken adress du angivit i appen.

Hur gör jag om jag inte vill ta emot fler notiser för en specifik adress?

Du kan enkelt radera inlagda adresser i appen, klicka på kugghjulet inne i menyvyn och ändra där de adresser du uppgivit.

Saknar du något?

Om du upptäcker något som inte fungerar tar vi gärna emot dina synpunkter. Detsamma gäller om du inte hittar det avfallsslag du söker på i vår sorteringsguide. Skicka ett mail till info@dvaab.se ange "Mitt DVA" i ämnesraden.