Vattenmätare

Närbild på vattenmätare.

Vattenmätaren håller koll på din vattenförbrukning och ligger till grund för den rörliga avgiften i din faktura. Fastigheter som är anslutna till kommunalt vatten och spillvatten ska i regel ha en vattenmätare installerad.

Inom Dala Vatten och Avfall finns det två typer av vattenmätare, en äldre variant kallad mekanisk vattenmätare samt en ny variant, den smarta vattenmätaren.

Dala Vatten och Avfall har påbörjat ett projekt där vi successivt byter ut alla mekaniska vattenmätare mot nya smarta vattenmätare. Projketet kommer pågå fram tills 2029.

Fastighetsägarens ansvar

Fastighetsägaren ordnar och bekostar de anordningar som behövs för att sätta upp mätaren och för att sammankoppla den med övriga installationer. Mätarkonsol med avstängningsventiler och kopplingar före och efter vattenmätaren är fastighetsägarens egendom och bör kontrolleras regelbundet så att de går att stänga av vid behov.

Vattenmätaren är Dala Vatten och Avfalls egendom. Men du som fastighetsägare är ansvarig för att vårda mätaren och se till att den inte skadas. Du ansvarar för skötsel av vattenmätaren, exempelvis att den inte läcker samt att den skyddas mot kyla, värme och annan yttre påverkan. Om mätaren utsätts för kyla riskerar den att frysa sönder. Kontakta Dala Vatten och Avfall om vattenmätaren skadats. Kostnaden för utbyte och/eller reparation debiteras kunden enligt fastställd taxa.

Dala Vatten och Avfalls ansvar

VA-huvudmannen i din kommun äger vattenmätaren och Dala Vatten och Avfall sköter service och byte av vattenmätaren enligt fastställda tidsintervaller. Dala Vatten och Avfall utför service och mätarbyten enligt tidsintervall utan kostnad.

Mätarplats & Placering

Du som fastighetsägare ansvarar för att din mätarplats är godkänd. Vattenmätaren ska monteras i en mätarkonsol som är fast förankrad (via en bygel), har en skjutbar koppling samt fungerande avstängningsventiler på båda sidor om vattenmätaren.

Vattenmätaren ska placeras på inkommande ledning innan första tappställe, med fördel inomhus i fastigheten. Mätarplatsen ska vara skyddad från yttre åverkan, kyla och värme. Utrymmet bör även vara ventilerat för att undvika fukt- och mögelskador, tåla vattenstänk, ha en golvbrunn.

Vattenmätaren får inte blockeras, utan ska vara lättåtkomlig för installation, mätarbyte och inspektion. Om mätarplatsen byggs in ska det vara i ett av Dala Vatten och Avfalla godkänt vattenmätarskåp.

Mätarplatsen godkänns vid installation av vattenmätaren. Om mätarplatsen inte blir godkänd kan vi tyvärr inte installera någon vattenmätare.

Mätarbrunn

Om behov finns och Dala Vatten och Avfall godkänner detta kan vattenmätaren placeras i en vattenmätarbrunn.

Kraven på mätarplatsen i en mätarbrunn är densamma som i fastigheten, det vill säga, det ska finnas en mätarkonsol som är skyddad från kyla och har fungerande avstängsventiler.

Vid nyinstallation av mätarbrunn ska en upplyftabar mätarkonsol finnas så att mätarbyte kan ske uppe på mark.

Inför mätarbyte i mätarbrun ansvarar du som fastighetsägare att ordna att mätarbrunnen är åtkommlig, tömma mätarbrunnen på eventuellt stående vatten samt rengöra mätarbrunnen.

Mätarbyte

Vattenmätare ska bytas ut senast vart 10:e år enligt de föreskrifter som Dala Vatten och Avfall ska följa. Dessa föreskrifter sätts av SWEDAC, den svenska myndigheten som kontrollerar kvalitet och säkerhet. Besök gärna swedac.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (länken öppnas i ett nytt fönster) för mer information.

De kommande åren kommer vi att byta ut alla mekaniska vattenmätare till nya smarta vattenmätare. Du kommer att få ett informationsmeddelande i god tid innan mätarbyte, följt av en tidsbokning ungefär 1–2 veckor innan vi kommer till dig. läs mer under "smarta vattenmätare"

För att vi ska kunna byta vattenmätare så måste mätarplatsen uppfylla vissa krav (se "Mätarplats & Placering). Inför vattenmätarbytet ber vi dig därför att kontrollera din nuvarande installation och göra de åtgärder som eventuellt är nödvändiga. Som fastighetsägare behöver du ombesörja att en godkänd vattenmätarplats finns. Detta regleras i kommunens ABVA (Allmänna bestämmelser för brukande av kommunens allmänna vatten- och avloppsanläggning).

Om du inte har en mätarkonsol behöver du anlita en VVS-installatör som kan ordna en sådan. Tänk på att boka tid hos VVS-installatören i god tid innan vi ska utföra vattenmätarbytet. Vid behov bokar VVS-installatören en tid med Dala Vatten och Avfall AB så att vi kan stänga av vattnet i gatan för att denne ska kunna utföra arbetet.

Det är viktigt att du omgående meddelar Dala Vatten och Avfall att mätarkonsol har blivit installerad.

Förgäves besök vid bokade mätarbyten

Du som fastighetsägare är ansvarig att kontrollera att din mätarplats är godkänd innan besök för byte av vattenmätare. Du är även ansvarig att avisera om du fått förhinder inför bokad tid av mätarbyte.

Vi har förståelse för att oplanerade förhinder ibland uppstår. Vid ett första förgävesbesök har Dala Vatten och Avfall därför valt att inte debitera sina kunder. Ytterligare förgäves besök kommer dock att debiteras enligt gällande VA-taxa.

Asbest vid mätarplatsen

Asbest och asbesthaltigt material har sedan länge varit förbjudet att nyinstallera men finns kvar i framför allt äldre byggnader. Hel asbest är inte att betrakta som farligt för hälsan, det är när asbestfibrerna frigörs som asbest är farligt att andas in. Dala Vatten och Avfalls entreprenörer för vattenmätarbyte skall i sina rutiner och metoder ta höjd för oförutsedd exponering.

Var finns asbets?
Generellt sett finns det en risk för asbesthaltigt material i:

  • äldre byggnader, byggda innan år 1982.
  • flerfamiljshus och andra större byggnader/installationer, det är större risk för asbest i den typen av byggnader än i privatbostäder.

Asbest finns bland annat i:

  • värmeisolering runt rör, framför allt i krökar/böjar och ändar
  • plattor bakom elcentraler
  • eternitskivor på fasad
  • färg, lim, sättbruk och kitt
  • tätningsmedel

Vid kontaminerad asbest
Det generella förhållningssättet vid ett mätarbyte är att montören ska avbryta mätarbytet vid exponering av bruten asbest.

Innan vattenmätaren kan bytas ska hela utrymmet vara flyttstädat och öppna ytor med asbest vara inkapslat/inplastade. Om rummet, där mätplatsen sitter, har förorenats av asbest har privatpersoner, BRF:er mm rätt att rengöra utrymmet själva. Det innebär att alla ytor, rör mm är dammsugna, våttorkade samt att bruten asbest är borttagen eller inplastad. Observera att detta gäller hela rummet där mätplatsen finns och inte bra runt själva mätarplatsen.

Vid risk för exponering av asbets
Gör våra montörer bedömningen att det finns risk för exponering av asbest ska skyddskläder och mask användas vid mätarbytet. Montören ska kunna utföra mätarbytet på ett säkert sätt, annars avbryts arbetet och återupptas först efter att kunden/fastighetsägaren genomfört asbestprovtagning och eventuell asbestsanering/städning är genomförd.

Vid fel på mätare

Om mätaren av någon anledning stannat eller på annat sätt gått sönder, kontakta då vår kundservice snarast möjligt så vi kan byta ut mätaren.

Om det uppstår ett läckage från mätaren kontaktar du snarast vår kundservice. Skulle läckage uppstå på din fastighets VA-installation inkl. vattenmätarkonsol, kontaktar du själv en VVS-installatör.

Vid sönderfrusen vattenmätare tas en avgift enligt gällande VA-taxa i respektive kommun, se dalavattenavfall.se/taxor (länken öppnas i samma fönster).

Kallställning av hus

Alla vattenmätare har ett återströmmningsskydd installerat enligt gällande lagkrav, detta för att undvika att vatten ska återströmma från fastigheter ut i det allmänna dricksvattennätet. Vilket innebär att du inte kan tappa ur vatten i fastigheten från en urtappningsventil före vattenmätaren.

Behöver du kallställa ditt hus under vinterperioden bör du därför kontakta Dala Vatten och Avfall för nedmontering av vattenmätaren, så att varken vattenmätaren eller ledningarna riskerar att frysa sönder.

Vid nedtagning/uppsättning av vattenmätare tas en avgift enligt gällande VA-taxa i respektive kommun, se dalavattenavfall.se/taxor (länken öppnas i samma fönster).

Vilka konsoler är ej godkända?

Konsoler av typ LK 580, LK 581 och LK 582 har brister i konstruktionen och kan orsaka omfattande vattenskador om de går sönder. Ventilerna kan även orsaka personskador eftersom de kan skjuta iväg i hög hastighet om de går sönder när man arbetar med dem.

Eftersom dessa konsoler inte är godkända kan ditt försäkringsbolag för hemförsäkring välja att inte ersätta skadorna.

Bilden nedanför visar konsoltypererna LK 580 (till vänster) och LK 581 (till höger). Notera att endast LK 580 har ventiltypen angiven/skriven på själva ventilen. Bild saknas för LK 582.