- Startsida
- Kundservice
- Taxor och Avgifter
- VA- och avfallstaxor för Gagnef
VA- och avfallstaxor för Gagnef
Nedan finner du VA- och avfallstaxorna för Gagnefs kommun för 2025. Om priser nedan skiljer sig mot priser i det av kommunfullmäktige antagna taxedokumentet är det taxedokumentet som gäller. Alla priser inkluderar moms.
VA- och avfallstaxa 2025
Den 16 december 2024 beslutade kommunfullmäktige om 2025 års VA och avfallstaxa. Dala Vatten och Avfall säkerställer och utvecklar en fungerande dalavardag samtidigt som vi behöver förhålla oss till en omvärld med ökade priser.
Avfall
Den nya avfallstaxan höjs med 5% vilket innebär +12,5 kronor per månad för våra kunder med det vanligaste abonnemanget. Höjningen beror bland annat på ökade kostnader i samband med transporter samt ökade kostnader för hantering av avfallet, exempelvis vid förbränning. Genom att sortera mera kan du som kund byta till ett billigare avfallsabonnemang. Du kan till exempel byta hämtningsintervallet av restavfallet till var 12:e vecka eller dela kärl med din granne. Ändra ditt abonnemang på dalavattenavfall.se/självservice.
Vatten och avlopp
Brukningsavgiften för vatten och avlopp höjs med 10%. Det motsvarar en ökning med 90 kronor/månad för en villakund ansluten till vatten och spillvatten med en uppskattad årsförbrukning på 150 kubik. Höjningen beror bland annat på ökade produktionskostnader, ett höjt ränteläge och ökade avskrivningskostnader.
Vid nyanslutning till VA-nätet betalas en anläggningsavgift, som är en engångsavgift. Nivån på anläggningsavgiften är oförändrad 2025.
Taxedokument
Om du önskar skriva ut taxedokumenten kan du ladda ner dem här:
Avfallstaxa Gagnef
Förenklad avfallstaxa
Avgifter för avfall 2025
Priser inkl. moms
Nedan finner du prisexempel på de vanligaste avfallsabonnemangen.
HELÅR hämtning året runt - egna kärl | Per år |
---|---|
Fast avgift, helår | 1 720 kr |
Restavfall, var 6:e vecka / var 12:e vecka | 735 kr / 340kr |
Plastförpackningar, var 6:e vecka | 0 kr |
Pappersförpackningar, var 6:e vecka | 0 kr |
Matavfall, var 14:e dag | 630 kr |
Summa per år: | 3085 kr / 2690 kr |
HELÅR hämtning året runt - gemensamt hämtställe | Per år |
---|---|
Fast avgift, helår | 1720 kr |
Restavfall, gemensamt hämtställe | 445 kr |
Plastförpackningar, gemensamt hämtställe | 0 kr |
Pappersförpackningar, gemensamt hämtställe | 0 kr |
Matavfall, gemensamt hämtställe | 380 kr |
Summa per år: | 2545 kr |
FRITID hämtning 1 maj - 30 september - egna kärl | Per år |
---|---|
Fast avgift, fritid | 1030 kr |
Restavfall, var 6:e vecka/ var 12:e vecka | 370 kr/ 170 kr |
Plastförpackningar, var 6:e vecka | 0 kr |
Pappersförpackningar, var 6:e vecka | 0 kr |
Matavfall, var 14:e dag | 315 kr |
Summa per år: | 1 715 kr/ 1515 kr |
FRITID hämtning 1 maj - 30 september - gemensamt hämtställe | Per år |
---|---|
Fast avgift, fritid | 1030 kr |
Restavfall, gemensamt hämtställe | 225 kr |
Plastförpackningar, var 6:e vecka | 0 kr |
Pappersförpackningar, var 6:e vecka | 0 kr |
Matavfall, gemensamt hämtställe | 190 kr |
Summa per år: | 1 445 kr |
Fritidshusägare har möjlighet att ta med sitt avfall till sin permanentbostad i det fall man inte önskar hämtning av avfallet vid fritidshuset. Då betalar man endast den fasta avgiften för fritidshuset. Anmälan sker till DVA. För permanentboende i annan kommun, som inte önskar hämtning av avfallet vid sitt fritidshus, anvisar Dala Vatten och Avfall AB en plats där avfallet kan lämnas.
För beställning av tilläggstjänster kontakta Dala Vatten och Avfall ABs kundservice. Du kan också enkelt göra de vanligaste ärenden dygnet runt i vår självservice (länken öppnas i samma fönster). Länk till annan webbplats.
TILLÄGGSTJÄNSTER betalas per tillfälle | |||
---|---|---|---|
Extra tömning fritidsabonnemang, ordinarie tur, per tillfälle | 110 kr | Extrasäck för restavfall | 110 kr |
Extra tömning, ej ordinarie tur, inom fem arbetsdagar, per tillfälle | 200 kr | Hämtning grovavfall vid fastigheten 2 kollin ingår, extra kolli 50kr/st | 275 kr |
Avgifter
1 Fast avgift
Abonnemang | Förklaring | Avgift per år |
---|---|---|
Småhus, en- och tvåfamiljshus | Fastighet med permanentboende | 1 720 kr |
Småhus, fritidshus | Bostadsfastighet där ingen är folkbokförd | 1030 kr |
Flerfamiljshus, per lägenhet | Fastighet med minst tre lägenheter | 1 100 kr |
Verksamhet | Övriga fastigheter utöver en- och tvåfamiljshus, flerfamiljshus och fritidshus, där det uppkommer avfall jämförligt med avfall från hushåll. Exempel på verksamheter är företag, skolor, föreningar och institutioner | 970 kr |
Verksamhet, sommar | Som ovan, men med verksamhet endast under sommartid (1 maj-30 september) | 485 kr |
Obebodd fastighet | Gäller endast fastigheter med godkänt uppehåll i hämtning | 690 kr |
2 Hämtningsavgift
Alla avgifter är per år om inte annat anges.
I hämtningsavgiften ingår hämtning, transport, behandling och kärl. För containrar tas hyra ut. Andra typer av behållare, godkända av DVA, tillhandahålls av abonnenten.
2.1 En- och tvåfamiljshus, permanentboende och helårsabonnemang
Hämtning sker året runt om inget annat anges. Hämtningsdagar schemaläggs av DVA.
2.1.1 Egna kärl
Avser fastigheter som lämnar sitt avfall i egna kärl vid fastigheten och har insamling av mat- och restavfall samt plast- och pappersförpackningar.
2.1.2 Delade kärl
Två närboende fastighetsägare (delad fastighetsgräns, delad infartsväg eller liknande) kan efter anmälan till DVA dela på en uppsättning kärl. Det är inte möjligt att enbart dela på matavfallskärlet. Avser fastigheter som har insamling av mat- och restavfall samt plast- och pappersförpackningar.
2.1.3 Gemensamt hämtställe
Gemensamt hämtställe avser tre eller fler fastigheter som lämnar sitt avfall i gemensamma kärl. Avser fastigheter som har insamling av mat- och restavfall.
2.1.3 Gemensamt hämtställe (med FNI)
Gemensamt hämtställe avser tre eller fler fastigheter som lämnar sitt avfall i gemensamma kärl. Avser fastigheter som har insamling av mat- och restavfall samt plast- och pappersförpackningar.
Avfallsslag | Kärlstorlek och tömning | Avgift per år |
---|---|---|
Restavfall | Kärl 190 l tömning var tolfte vecka | 340 kr |
Kärl 190 l tömning var sjätte vecka | 735 kr | |
Kärl 240 l tömning var sjätte vecka | 882 kr | |
Kärl 370 l tömning var sjätte vecka | 1620 kr | |
Kärl 190 l tömning varannan vecka | ej valbart | |
Kärl 370 l tömning varannan vecka | ej valbart | |
Delat kärl 190 l tömning var sjätte vecka | 340 kr | |
Delat kärl 190 l tömning var tolfte vecka | 170 kr | |
Gemensamt hämtställe | 445 kr | |
Pappersförpackningar | 240 l kärl tömning var sjätte vecka | 0 kr |
Delat kärl 240 l tömning var sjätte vecka | 0 kr | |
Gemensamt hämtställe | 0 kr | |
Plastförpackningar | 240 l kärl tömning var sjätte vecka | 0 kr |
Delat kärl 240 l tömning var sjätte vecka | 0 kr | |
Gemensamt hämtställe | 0 kr | |
Matavfall | Kärl 140 l tömning varannan vecka | 630 kr |
Delat kärl 140 l tömning varannan vecka | 315 kr | |
Gemensamt hämtställe | 380 kr |
2.2 Hämtningsavgift fritidshus
Hämtning sker under perioden 1 maj till 30 september.
2.2.1 Egna kärl
Avser fastigheter som lämnar sitt avfall i egna kärl vid fastigheten och har insamling av mat- och restavfall samt plast- och pappersförpackningar.
2.2.2 Delade kärl
Två närboende fastighetsägare (delad fastighetsgräns, delad infartsväg eller liknande) kan efter anmälan till DVA dela på en uppsättning kärl. Det är inte möjligt att enbart dela på matavfallskärlet. Avser fastigheter som har insamling av mat- och restavfall samt plast- och pappersförpackningar.
2.2.3 Gemensamt hämtställe
Gemensamt hämtställe avser tre eller fler fastigheter som lämnar sitt avfall i gemensamma kärl. Avser fastigheter som har insamling av mat- och restavfall.
2.2.3 Gemensamt hämtställe (Med FNI)
Gemensamt hämtställe avser tre eller fler fastigheter som lämnar sitt avfall i gemensamma kärl. Avser fastigheter som har insamling av mat- och restavfall samt plast- och pappersförpackningar.
Avfallsslag | Kärlstorlek och tömning | Avgift per år |
---|---|---|
Restavfall | Kärl 190 l tömning var tolfte vecka | 170 kr |
Kärl 190 l tömning var sjätte vecka | 370 kr | |
Kärl 240 l tömning var sjätte vecka | 444 kr | |
Kärl 370 l tömning var sjätte vecka | 810 kr | |
Kärl 190 l tömning varannan vecka | ej valbart | |
Kärl 370 l tömning varannan vecka | ej valbart | |
Delat kärl 190 l tömning var sjätte vecka | 170 kr | |
Delat kärl 190 l tömning var tolfte vecka | 85 kr | |
Gemensamt hämtställe | 225 kr | |
Plastförpackningar | Kärl 240 l tömning var sjätte vecka | 0 kr |
Delat kärl 240 l tömning var sjätte vecka | 0 kr | |
Gemensamt hämtställe | 0 kr | |
Pappersförpackningar | Kärl 240 l tömning var sjätte vecka | 0 kr |
Delat kärl 240 l tömning var sjätte vecka | 0 kr | |
Gemensamt hämtställe | 0 kr | |
Matavfall | Kärl 140 l tömning varannan vecka | 315 kr |
Delat kärl 140 l tömning varannan vecka | 160 kr | |
Gemensamt hämtställe | 190 kr |
Fritidshusägare har möjlighet att ta med sitt avfall till sin permanentbostad i det fall man inte önskar hämtning av avfallet vid fritidshuset. Då betalar man endast den fasta avgiften för fritidshuset. Anmälan sker till Dala Vatten och Avfall AB. För permanentboende i annan kommun, som inte önskar hämtning av avfallet vid sitt fritidshus, anvisar Dala Vatten och Avfall AB en plats där avfallet kan lämnas.
2.3 Hämtningsavgift flerfamiljshus och verksamheter
Avgifter gäller vid abonnemang med fasta hämtningsfrekvenser, till exempel 1 gång per vecka eller 1 gång var 14:e dag. Tömningsfrekvens bestäms i samråd med DVA.
2.3.1 Kärl helårshämtning
DVA tillhandahåller kärl.
Kärl
Avfallsslag | Kärlstorlek och intervall | Avgift/år |
---|---|---|
Restavfall | 190 l kärl tömning var 4:e vecka | 780 kr |
370 l kärl tömning var 4:e vecka | 1710 kr | |
660 l kärl tömning var 4:e vecka | 2715 kr | |
Matavfall | 140 l kärl tömning varannan vecka | 775 kr |
240 l kärl tömning varannan vecka | 1520 kr |
2.3.2 Kärl sommarhämtning
Hämtning sker under perioden 1 maj till 30 september.
DVA tillhandahåller kärl.
Avfallsslag | Kärlstorlek och intervall | Avgift/år |
---|---|---|
Restavfall | 190 l kärl tömning var 4:e vecka | 390 kr |
370 l kärl tömning var 4:e vecka | 940 kr | |
660 l kärl tömning var 4:e vecka | 1425 kr | |
Matavfall | 140 l kärl tömning varannan vecka | 390 kr |
240 l kärl tömning varannan vecka | ej valbart |
2.3.3 Container för restavfall
Abonnent tillhandahåller container för restavfall alternativ hyr behållare av DVA. Behållare samt placering ska alltid godkännas av DVA. Komprimering av avfall i container är inte tillåten.
Containerstorlek | Hyra av container | Avgift: Tömning var fjärde vecka |
---|---|---|
Restavfall 4 m³ | 2650 kr/år | 21 960 kr/år |
Restavfall 6 m³ | 3970 kr/år | 24 260 kr/år |
Restavfall 8 m³ | 5295 kr/år | 33 215 kr/år |
2.3.4 Bottentömmande behållare
Djupbehållare anskaffas och ägs av fastighetsägaren. Utformning och placering ska godkännas av DVA.
Avfallsslag och Behållarstorlek | Intervall | Avgift/år |
---|---|---|
Restavfall 3 m³ | Var fjärde vecka | 19 110 kr |
Restavfall 5 m³ | Var fjärde vecka | 21 840 kr |
Matavfall 0,75 m³ | Varannan vecka | 27 300 kr |
3 Tilläggstjänster och avgifter
För beställning av tilläggstjänster kontakta DVA. Du kan också enkelt göra de vanligaste ärenden dygnet runt i vår självservice (länken öppnas i samma fönster). Länk till annan webbplats.
3.1 Småhus - permanentboende och fritidshus
3.1.1 Extra hämtning, draghjälp och specialfordon
Vid behov av extra hämtning kan detta beställas från DVA. För att hämtning ska kunna ske från fritidshus vintertid krävs att vägen fram till fastigheten är framkomlig.
Draghjälp för kärl räknas från uppställningsplats på fastigheten till uppställningsplats för hämtningsfordon och tillbaka, som längst 25 meter enkel väg. Förutsättningen för att beviljas draghjälp är att hela dragvägen är hårdgjord, halkfri, utan trånga passager eller hinder och utan lutning, DVA avgör när detta uppfylls.
För fritidshus med sommarhämtning som efter avslutad hämtningssäsong behöver hjälp att flytta kärl från hämtningsplatsen till fastigheten, och där avståndet överstiger 25 meter eller på annat sätt inte uppfyller kraven för draghjälp, finns möjlighet att beställa tjänsten att få kärlen flyttade från hämtstället till fastigheten.
Specialfordon används när det inte är framkomligt till fastighet med ordinarie hämtningsfordon.
Nedanstående tabell gäller för standardabonnemang inkluderar kärl för mat- och restavfall samt kärl för plast och pappersförpackningar, vid villor och fritidshus med egna kärl
Tjänst | Förklaring | Avgift |
---|---|---|
Extra tömning | Hämtning utförs inom fem arbetsdagar räknat från vardagen efter beställning | 200 kr/tillfälle |
Extra hämtning sommarabonnemang | Inom ordinarie tur. Extra hämtning för sommarabonnemang under perioden 1/10-30/4 | 110 kr/tillfälle |
Extra säck | Restavfall som inte får plats i kärl kan lämnas i säck bredvid avfallskärlet vid ordinarie tömning. Endast efter beställning | 110 kr/säck |
Draghjälp | Enstaka tillfälle, ett eller två kärl | 70 kr/tillfälle |
En- och tvåfamiljshus ordinarie tur, ett eller två kärl | 720 kr/år | |
Fritidshus ordinarie tur, ett eller två kärl | 480 kr/år | |
Fritidshus – hjälp att dra kärl till fastigheten efter avslutad hämtningssäsong, ett eller två kärl | 345 kr/tillfälle | |
Specialfordon | För tömning av kärl som kräver specialfordon, | 660 kr/tillfälle |
3.1.2 Felsortering och överfulla kärl
Om avfallet inte sorteras enligt Gagnefs kommuns föreskrifter påpekas detta skriftligen för fastighetsägaren. Efter upprepade påpekanden om att föreskrifter för sortering inte följs kan avgift tas ut. DVA har rätt lämna kvar behållare som innehåller felaktigt sorterat avfall. Behållare som innehåller avfall blandat med farligt avfall eller el-avfall lämnas alltid kvar. När fastighetsägare eller nyttjanderättshavare har packat om och tagit bort felaktigt sorterat avfall kan hämtning ske. Hämtning sker vid nästa ordinarie hämtningstillfälle alternativt efter att fastighetsägare har beställt extra hämtning utanför ordinarie tur.
Om behållare vid upprepade tillfällen är överfulla påpekas detta skriftligt för fastighetsägaren. Efter upprepade påpekanden har DVA rätt att anpassa abonnemanget till rådande förhållanden.
Tjänst | Förklaring | Avgift |
---|---|---|
Felsorteringsavgift | Om annat än matavfall och andra än av DVA tillhandahållna matavfallspåsar upptäcks i kärl för matavfall eller annat än restavfall upptäcks i kärl för restavfall. För de hushåll vilka har separata kärl för plast- och pappersförpackningar utgår felsorteringsavgift om annat än dessa förpackningsslag upptäcks i dessa kärl. | 345kr/kärl |
Överfullt kärl | Vid återkommande överfullt kärl övergår abonnemanget till ytterligare ett kärl eller tätare hämtningsintervall. |
|
3.1.3 Hantering av kärl
Utkörning av matavfallskärl är alltid kostnadsfri. I samband med överlåtelse av fastighet där avvikelse från standardabonnemang föreligger återställs alltid abonnemanget, utan kostnad för överlåtande eller övertagande fastighetsägare, till standardabonnemang. I övrigt tas avgift för utkörning och/eller intagning alltid ut för restavfallskärl samt för intagning av matavfallskärl i samband med att abonnent har anmält hemkompostering till DVA och har avsagt sig hämtning av matavfall.
Kärl som ska tvättas ska stå lättillgängliga och synliga. Eventuella soppåsar lyfts av utföraren ur kärlet i samband med tvätt för att efter utförd tvätt läggas tillbaka.
DVA får, efter upprepade påpekanden om att rengöring av kärl behövs, på fastighetsägarens bekostnad byta ut kärl som är så smutsiga att de utgör ett arbetsmiljö- eller sanitärt problem.
Gravitationslås kan monteras efter beställning av kund.
Tjänst | Förklaring | Avgift |
---|---|---|
Utkörning/intagning av kärl | Hantering av kärl på kundens begäran. | 345 kr/tillfälle |
Tvätt av kärl | Enligt fastställt schema. | 450 kr/kärl |
Byte av smutsigt kärl | Befintligt kärl byts till ett rent kärl i samma storlek, vid byte ska befintligt kärl vara tomt. | 685 kr/kärl |
Gravitationslås | Hyra, per kärl | 70 kr/år |
Ersättning för förstört kärl | När kärl på grund av abonnentens oaktsamhet blivit förstört så att det måste bytas ut. | 690 kr/kärl |
3.2 Flerfamiljshus och verksamheter
3.2.1 Extra hämtning och extra säckar
Vid extra hämtning erläggs en framkörningsavgift per hämtställe (avser en och samma plats där kärl förvaras, till exempel ett soprum, på en fastighet/adress kan det därför finnas fler än ett hämtställe) samt en hämtningsavgift per behållare. Om hämtning av avfallet, av anledning som fastighetsägaren råder över, inte kan utföras vid hämtstället har DVA rätt att debitera framkörningsavgiften.
Behållare | Tjänst/Förklaring | Avgift, per hämtställe |
---|---|---|
Kärl | Tömning inom 5 arbetsdagar. | 200 kr |
Tömning bestämd dag. | 770 kr | |
Akut tömning inom 24 timmar. | 920 kr | |
Container | Tömning inom 5 arbetsdagar. | 540 kr |
Tömning bestämd dag. | 1315 kr | |
Akut tömning inom 24 timmar. | 1315 kr | |
Bottentömmande behållare | Tömning inom 5 arbetsdagar. | 540 kr |
Tömning bestämd dag. | 1315 kr | |
Akut tömning inom 24 timmar. | 1315 kr |
Hämtningsavgift
Hämtningsavgift - per behållare | ||
---|---|---|
Avfallsslag | Behållare | Avgift per behållare |
Restavfall | Kärl 190 l | 63 kr |
Kärl 370 l | 125 kr | |
Kärl 660 l | 220 kr | |
Container 4 m³ | 1290 kr | |
Container 6 m³ | 1860 kr | |
Container 8 m³ | 2425 kr | |
Djupbehållare 3 m³ | 1935 kr | |
Djupbehållare 5 m³ | 2415 kr | |
Matavfall | 140 l | 35 kr |
240 l | 70 kr | |
Djupbehållare 0,75 m3 | 1328 kr |
Extra säck | ||
---|---|---|
Tjänst | Förklaring | Avgift, per säck |
Extra säck | Restavfall som inte får plats i kärl kan lämnas i säck bredvid kärlet vid ordinarie tömning. | 110 kr |
Vid återkommande extrasäckar övergår abonnemanget till tätare tömningsintervall eller ytterligare kärl alternativt större kärl |
|
3.2.2 Felsortering och överfulla kärl
Om avfallet inte sorteras enligt Gagnefs kommuns föreskrifter påpekas detta för fastighetsägaren. Efter upprepade påpekanden om att föreskrifter för sortering inte följs kan avgift tas ut. DVA har rätt lämna kvar behållare som innehåller felaktigt sorterat avfall. Behållare som innehåller avfall blandat med farligt avfall eller el-avfall lämnas alltid kvar. När fastighetsägare eller nyttjanderättshavare har packat om och tagit bort felaktigt sorterat avfall kan hämtning ske. Hämtning sker vid nästa ordinarie hämtningstillfälle alternativt efter att fastighetsägare har beställt extra hämtning.
Om behållare vid upprepade tillfällen är överfulla påpekas detta för fastighetsägaren. Efter upprepade påpekanden har DVA rätt att anpassa abonnemanget till rådande förhållanden.
Tjänst | Förklaring | Avgift, per behållare och tillfälle |
---|---|---|
Felsorteringsavgift | Kärl - om annat än matavfall och av DVA godkända matavfallspåsar upptäcks i kärl för matavfall eller annat än restavfall upptäcks i kärl för restavfall | 690 kr |
Bottentömmande behållare - om annat än matavfall och av DVA godkända matavfallspåsar upptäcks i behållare för matavfall eller annat än restavfall upptäcks i behållare för restavfall. | 1440 kr | |
Container - om annat än restavfall upptäcks i container för restavfall. | 1440 kr | |
Överfullt kärl | Enstaka tillfälle | dubbelhämtningsavgift |
Vid återkommande överfullt kärl övergår abonnemanget till tätare tömningsintervall eller ytterligare kärl alternativt större kärl |
3.2.3 Hantering av behållare
Kärl som ska tvättas ska stå lättillgängliga och synliga. Eventuella soppåsar lyfts av utföraren ur kärlet i samband med tvätt för att efter utförd tvätt läggas tillbaka. Om kärlen står i låst soprum ska information om hur utföraren av tvätten får tillgång till utrymmet lämnas i samband med beställning.
För tvätt av container debiteras framkörningsavgift samt timtid, tvätt sker på plats hos kund.
DVA får, efter upprepade påpekanden om att rengöring av kärl behövs, på fastighetsägarens bekostnad byta ut kärl som är så smutsiga att de utgör ett arbetsmiljö- eller sanitärt problem.
Gravitationslås och så kallade ”lock-i-lock” kan monteras efter beställning av kund.
Kostnader som uppkommer då behållare, på grund av abonnentens hantering och oaktsamhet, måste lagas eller bytas ut debiteras abonnenten.
Tjänst | Förklaring | Avgift |
---|---|---|
Utkörning/intagning av kärl | Hantering av kärl på kundens begäran. | 345 kr/tillfälle |
Utkörning/intagning av container | Hantering av container på kundens begäran | 1580 kr/tillfälle och container |
Tvätt av kärl | Tvätt av kärl vid fastighet, enligt fastställt schema. | 450 kr/kärl |
Byte av smutsigt kärl | Befintligt kärl byts till ett rent kärl av samma storlek, vid byte ska befintligt kärl vara tomt. | 685 kr/kärl |
Tvätt av container | Framkörningsavgift | 790 kr/tillfälle |
Timdebitering på plats hos kund | 1 580 kr/timme | |
Gravitationslås | Hyra, per kärl | 70 kr/år |
Lock-i-lock | Hyra, per kärl | 70 kr/år |
Ersättning för förstört kärl | När kärl på grund av abonnentens oaktsamhet åsamkats skada så att hela eller delar av behållaren måste bytas ut. | 690 kr/kärl |
Ersättning för förstörd container | När container på grund av abonnentens oaktsamhet åsamkats skada så att hela eller delar av container måste bytas ut. | Självkostnad |
3.2.4 Matavfallspåsar och tillbehör för matavfallsinsamling
Livsmedelsverksamheter och andra verksamheter där större mängder matavfall uppkommer ska använda papperspåsar eller papperssäckar som är godkända av DVA för insamling av detta. Matavfallspåsar kan beställas från DVA:s kundservice och levereras därefter inom två veckor.
Påse/utrustning | Förklaring | Avgift |
---|---|---|
9 liter | Bunt om 80 matavfallspåsar | 52 kr |
22 liter | Bunt om 100 matavfallspåsar | 260 kr |
45 liter | Bunt om 20 matavfallspåsar | 110 kr |
4 Grovavfall
4.1 Hämtning av grovavfall en- och tvåfamiljshus och fritidshus
Grovavfall (skrymmande avfall) från en-och tvåfamiljshus och fritidshus hämtas enligt körschema efter beställning. Avfallet ska placeras vid farbar väg. Information om vilken typ av grovavfall som kan hämtas finns på DVA:s webbplats, dalavattenavfall.se.
Tjänst | Förklaring | Avgift |
---|---|---|
Hämtning grovavfall | Max två kolli/hämtningstillfälle | 275 kr/tillfälle |
För extra kolli tillkommer | 75 kr/kolli |
4.2 Självservice på återvinningscentralen, lämna grovavfall permanentboende och fritidshus
Via passersystemet Grönt Kort kan privatpersoner folkbokförda i Gagnefs kommun alternativt fritidshus med aktivt avfallsabonnemang i Gagnefs kommun besöka återvinningscentralen utanför bemannade öppettider.
Krav på utbildning tillhandahållen av DVA innan utfärdande av Grönt Kort.
Tjänst | Förklaring | Avgift |
---|---|---|
Grönt kort | För besök på återvinningscentralen utanför bemannade öppettider | 150 kr/år |
4.3 Verksamheter
Taxan för grovavfall från företag (företagsbiljett) fastställs av Gagnefs Teknik AB.
5 Bygg- och Rivningsavfall
5.1 Hämtning av bygg- och rivningsavfall från en- och tvåfamiljshus och fritidshus
Bygg- och rivningsavfall från en-och tvåfamiljshus och fritidshus hämtas efter beställning. Avfallet ska placeras vid farbar väg och förpackas i storsäck eller container. Skrymmande avfall ska monteras isär. Endast 1m3 säck hämtas. Information om vilken typ av bygg- och rivningsavfall som kan hämtas finns på DVA:s webbplats, dalavattenavfall.se.
Tjänst | Förklaring | Avgift |
---|---|---|
Hämtning bygg- och rivningsavfall | Transportavgift, max 8 storsäck, 1m3 /1 container. Budning inom 10 arbetsdagar. | 4 500 kr/tillfälle |
Enskilda avloppsanläggningar
6 Enskilda avloppsanläggningar och latrin
Enskilda avloppsanläggningar avser avloppsanläggningar utanför det kommunala avloppsnätet. Avloppsanläggningarna ser olika ut beroende på förutsättningar vid fastigheten och myndigheternas krav på anläggningen.
6.1 Hämtning av slam från slamavskiljare (WC, BDT), sluten tank och minireningsverk
Taxa för hämtning av slam består av en slamsugningsavgift samt avgift för eventuella tilläggstjänster. Taxan för slam ska täcka kostnad för slamsugning, transport, behandling samt administration.
Antal hämtningar per år ska följa avfallsföreskrifterna. Hämtning från slamavskiljare och minireningsverk är alltid schemalagd.
För anläggning kopplad till WC ska hämtning normalt ske en gång per år, för anläggning kopplad till bad-, disk- och tvättvatten (BDT) ska hämtning normalt ske minst vartannat år. Slutna tankar behöver inte vara schemalagda men får vara det, hämtning måste dock ske minst vart tredje år. Hämtningsintervall bestäms utifrån avfallsföreskrifterna och eventuella, av tillsynsmyndigheten beslutade, dispenser för anläggningen.
6.1.1 Slamsugningsavgift, ordinarie schemalagd hämtning
Slamsugningsavgiften beror på anläggningens storlek och typ och avser schemalagd hämtning, för aktuellt hämtningsschema se DVA:s webbplats, dalavattenavfall.se. Hämtningsperioder för respektive område beslutas av DVA.
Om schemalagd hämtningsperiod inte passar går det bra att avboka hämtning och mot avgift (se 6.1.2 Tilläggstjänster och avgifter) beställa hämtning vid annat tillfälle under innevarande år.
Om slamsugning inte kan utföras av anledning som fastighetsägaren har rådighet över har DVA rätt att debitera en framkörningsavgift (se 6.1.2. Tilläggstjänster). För att undvika att debiteras framkörningsavgift behöver fastighetsägaren bland annat se till att:
- det är framkomligt för slambilen till fastigheten,
- det är framkomligt från slambilens uppställningsplats till slamanläggningen, röj ordentligt ändra fram till och runt om slamanläggningen.
- det vintertid är skottat och sandat från bilens uppställningsplats fram till och runt om slamanläggningen,
- anläggningen är tydligt utmärkt med flagga eller liknande och
- att det är fritt runtom anläggningen och att det inte finns lösa föremål eller planteringar som kan skadas.
För minireningsverk ska det finnas tydliga slamsugningsinstruktioner i direkt anslutning till anläggningen, det ska vara tydligt markerat var slamsugning ska ske och känsliga delar i verket ska skyddas.
Anläggningstyp | Volym | Avgift |
---|---|---|
Slamavskiljare och | 0-3,0 m³ | 1505 kr/tömning |
3,1-6,0 m³ | 1850 kr/tömning | |
Överstigande 6 m³. Tillägg för ytterligare påbörjad m³ | 330 kr/m³ | |
Slutna tankar | Volym 0-3,0 m³ | 2195 kr/tömning |
Volym 3,1-6,0 m³ | 2545 | |
Överstigande 6 m³. | 350 | |
Anläggning 2, BDT anläggning- | Slamsugning från en andra anläggning som är kopplad till avlopp för bad-, disk- och tvättvatten på samma fastighet och adress vid samtidig hämtning från anläggning ansluten till WC. | 925 kr/tömning |
6.1.2 Tilläggstjänster och avgifter
För beställning av tilläggstjänster kontakta DVA:s kundservice. Tilläggstjänsterna debiteras som tillägg till avgift för ordinarie, schemalagd hämtning.
Tjänst | Förklaring | Avgift per tillfälle |
---|---|---|
Budning | Slamsugning inom 5 arbetsdagar räknat från vardagen efter att beställning görs | 580 kr |
Bestämd dag | Slamsugning på en av abonnenten önskad vardag, måste beställas minst 5 arbetsdagar innan önskad hämtningsdag. | 1040 kr |
Akut tömning samma vardag | Slamsugning inom 8 timmar från beställning 08.00 – 16.00 helgfri måndag till fredag. | 1 965 kr |
Akut tömning övriga tider samt | Slamsugning inom 8 timmar från beställning efter 16.00 och före 08.00 på vardagar samt på helg- och röda dagar. | 3120 kr |
Dubbel bemanning | För hämtning vid anläggning som kräver dubbel bemanning, till exempel vid tunga lock eller längre slangdragningar, tillkommer en avgift. | 925 kr |
Specialfordon | För tömning av anläggning som kräver specialfordon, | 1 390 kr |
Framkörningsavgift | Om slamsugning ej kan utföras på grund av hinder utgår en avgift. | 695 kr |
6.1.3 Gemensamhetsanläggningar/stor brunn
För tömning av slamavskiljare, sluten tank eller minireningsverk, överstigande 10 m3, debiteras timtid samt behandlingsavgift per m3.
Tjänst | Förklaring | Avgift |
---|---|---|
Timdebitering | Inom ordinarie arbetstid | 1 494 kr |
Utom ordinarie arbetstid | 3 486 kr | |
Behandlingsavgift | Per kubikmeter | 347 kr/m³ |
6.1.4 Borttransport och omhändertagande av fosforfilter-material från små avlopp
Vid hämtning av fosforfiltermaterial tas en hämtningsavgift ut per anläggning samt en behandlingsavgift för varje kolli. Som ett kolli räknas en filterkassett eller en säck med filtermaterial.
I tjänsterna nedan ingår ej byte eller nytt filtermaterial. Filtermaterialet ska placeras vid närmast farbara väg.
Tjänst | Förklaring | Avgift |
---|---|---|
Hämtningsavgift | Per avloppsanläggning | 5000 kr/anläggning |
Behandlingsavgift | Per kolli | 800 kr/behållare |
6.2 Latrin
Latrin utgörs av urin, avföring och toalettpapper från toaletter som inte är anslutna till ett avlopp, till exempel utedass eller liknande.
Det är endast tillåtet att använda de latrinkärl som tillhandahålls av DVA och som kan köpas på kommunens återvinningscentral.
Vid hämtning av latrinkärl vid fastighet ska det placeras vid närmast farbara väg, leverans av nytt, tomt latrinkärl ingår ej. Beställning av hämtning
Tjänst | Förklaring | Avgift per kärl |
---|---|---|
Latrinkärl inklusive behandling | Latrinkärl köps och lämnas av kunden på återvinningscentralen | 375 kr |
Hämtning | Tilläggsavgift för hämtning av latrinkärl vid fastighet. Hämtning utförs inom fem arbetsdagar räknat från vardagen efter beställning. | 585 kr |
7 Fettavskiljare
Avgift för tömning, transport, behandling av slam från fettavskiljare samt administration tas ut enligt nedan.
Tömningsfrekvens bestäms i samråd med Dala Vatten och Avfall AB.
Tjänst | Förklaring | Avgift |
---|---|---|
Ordinarie tömning | Volym 1 m³ | 1 812 kr/tömning |
Volym 2 m³ | 2 534 kr/tömning | |
Volym 3 m³ | 3 257 kr/tömning | |
Överstigande 3 m³. Tillägg för ytterligare påbörjad m³ | 723 kr/m³ | |
Akut tömning | Inom 24 timmar från beställning. | 2 353 kr/tillfälle |
Allmänna bestämmelser avfallstaxa
1 Inledning
Dala Vatten och Avfall AB (härefter DVA) ansvarar enligt miljöbalken, kap 15, 20 § för att samla in och omhänderta avfall under kommunalt ansvar i Gagnefs kommun. Till avfall under kommunalt ansvar räknas:
- kommunalt avfall - avfall från hushåll och sådant avfall från annan verksamhet som till sin art och sammansättning liknar avfall från hushåll som uppstår i kommunen.
- avloppsfraktioner och filtermaterial från enskilda avloppsanläggningar, som är dimensionerade för högst 25 personekvivalenter, om anläggningen endast används för a) hushållsspillvatten, eller b) spillvatten som till sin art och sammansättning liknar hushållsspillvatten,
- latrin från torrtoaletter och jämförliga lösningar, och
- bygg- och rivningsavfall som inte producerats i en yrkesmässig verksamhet
Avgifter enligt denna taxa beslutas med stöd av miljöbalken, kap 27, 4–6 §§. Kommunfullmäktige i respektive kommun fattar beslut om antagande av taxan. Avgift anges inklusive lagstadgad mervärdesskatt (moms). Taxan ska finansiera de kostnader DVA har för att kunna utföra det renhållningsansvar och informationsansvar DVA har inom avfallshanteringen.
Gällande bestämmelser för hanteringen av hushållsavfall finns i Gagnefs kommuns ”Föreskrifter om avfallshantering för Gagnefs kommun” som finns att hämta på DVA:s webbplats dalavattenavfall.se (härefter avfallsföreskrifterna). De definitioner som används i detta taxedokument är desamma som i avfallsföreskrifterna.
2 Miljöstyrande taxa
Miljöbalken 27 kap 5 § ger DVA möjlighet att ta ut avgifter så att återanvändning, återvinning och en miljöanpassad avfallshantering främjas. Det innebär att avfallstaxan styr mot ett beteende som uppfyller nationella och regionala mål inom avfallshantering och de mål som är uppsatta i Gagnefs kommuns avfallsplan.
3 Avgiftsskyldighet
Avgiftsskyldighet för avfallshantering regleras i Miljöbalken och Föreskrifter om avfallshantering i Gagnefs kommun. Fastighetsägaren är avgiftsskyldig.
Avgiftsskyldighet föreligger för alla fastigheter med byggnad där människor vistas och det uppkommer avfall under kommunalt ansvar.
Avgiften ska erläggas till Gagnefs Teknik AB, c/o Dala Vatten och Avfall AB, Box 234, 793 25 Leksand, till angivet plus- eller bankgironummer på faktura.
4 Fakturering och betalningsvillkor
Avgiften är årlig och bestämd till det belopp som behövs för att täcka kostnaderna för avfallshanteringen. Betalning av abonnemang erläggs per månad, per varannan månad eller per kvartal (enligt beslut av Gagnefs Teknik AB).
Avgiften beräknas efter abonnemanget fram till räkningens förfallodag. Betalas debiterat belopp inte inom tid som anges på räkningen, skall erläggas:
- Påminnelseavgift. Ersättning för utfärdande av skriftlig betalningspåminnelse utgår i enlighet med lagen om inkassokostnader mm. Ersättningen uttages vid varje tid gällande förordning.
- Dröjsmålsränta. På obetalt belopp enligt 6§ räntelagen från den dag betalningen skulle skett.
5 Ändring av taxor och avgifter
Ändring av avgifterna beslutas av Kommunfullmäktige i Gagnefs kommun.
6 Avfallsabonnemang – kommunalt avfall
Fastighetsägare ansvarar för att kommunalt avfall som uppstår på deras fastigheter överlämnas till DVA. Fastighetsägare i småhus, flerbostadshus samt verksamheter är skyldiga att ha ett abonnemang hos DVA för hämtning av mat- och restavfall.
DVA levererar kärl som är dimensionerade efter förutsättningarna på fastigheten. Kärl ägs av Gagnefs Teknik AB och nyttjandet ingår i abonnemangsavgiften. Fastighetsägaren ansvarar för kärlens rengöring och tillsyn. Fastighetsägare i småhus är skyldiga att lämna sina förpackningar i de insamlingssystem som tillhandahålls av DVA. Kärl ägs av Gagnefs Teknik AB och nyttjandet ingår i abonnemangsavgiften. Fastighetsägaren ansvarar för kärlens rengöring och tillsyn.
7 Standardabonnemang för hämtning av mat- och restavfall
För småhus som har egna kärl vid fastigheten utgörs standardabonnemanget av ett 190 liters kärl för restavfall med hämtning var 4:e vecka samt ett 140 liters matavfallskärl med hämtning varannan vecka. Vid införande av fastighetsnära insamling av förpackningar kommer hämtningsintervallet förändras till förutsättningarna under 8. Standardabonnemang för hämtning av mat- och restavfall samt plast- och pappersförpackningar.
För flerbostadshus dimensioneras behållare och hämtningsintervall av DVA utifrån antalet hushåll. Hämtning ska vara schemalagd.
För verksamheter dimensioneras behållare och hämtningsintervall av DVA utifrån behov. Vid kontinuerlig verksamhet ska hämtning vara schemalagd.
8 Standardabonnemang för hämtning av mat- och restavfall samt plast- och pappersförpackningar
För småhus som har egna kärl vid fastigheten utgörs standardabonnemanget av tre kärl med hämtning var 6:e vecka samt ett matavfallskärl med hämtning varannan vecka. Kärlstorlek för standardabonnemang bestäms av DVA.
För flerbostadshus dimensioneras behållare och hämtningsintervall av DVA utifrån antalet hushåll. Hämtning ska vara schemalagd.
9 Förändring av abonnemang – mat och restavfall
Förändring av löpande abonnemang för insamling anmäls till DVA minst 14 dagar i förväg om inte annat anges i avfallsföreskrifterna.
Vid behov av förändring av hämtställe, placering av kärl, containrar och andra behållare eller andra frågor som påverkar tillgängligheten för hämtning ska kontakt tas med DVA innan förändringen genomförs för att stämma av om den är lämplig och möjlig.
10 Taxans uppbyggnad
Avgifterna för hantering av mat- och restavfall exklusive avfall från enskilda avloppsanläggningar består av en fast årlig avgift och en hämtningsavgift som beror på behållarstorlek och antal hämtningar. Dessutom finns särskilda avgifter för tilläggstjänster.
Fast avgift
Den fasta avgiften ska täcka kostnader för administration såsom kundservice och fakturering, information, IT, planering och utveckling, insamling och återvinning av returpapper och insatser för att förebygga att avfall uppstår. För hushållen ingår nyttjande av återvinningscentralen för avlämnande av grovavfall och farligt avfall. Den fasta avgiften ska täcka kostnader för nyttjande under fastighetens hela livslängd.
Verksamheter har tillgång till återvinningscentralen och betalar via företagsbiljett vid avlämnande av grovavfall. Farligt avfall från verksamheter tas ej emot.
Den fasta avgiften delas in i följande kategorier:
- Småhus, en- och tvåfamiljshus: fastighet med en eller två bostäder där någon är folkbokförd eller annars bor permanent.
- Småhus, fritidshus: bostadsfastighet med en eller två bostäder där ingen är folkbokförd eller annars bor permanent.
- Flerbostadshus: fastighet med minst tre boendeenheter i flerbostadshus eller småhus, gäller både för permanent och fritidsboende.
- Verksamheter: Till verksamheter räknas organisationer, företag, kommunala verksamheter med flera. En fast avgift tas ut per verksamhet som verkar på fastigheten och i vilka det uppkommer avfall som till sin art och sammansättning liknar avfall från hushåll.
Hämtningsavgift
Hämtningsavgiften avser kostnader som uppstår vid hämtning av avfall vid fastigheten såsom kostnader för behållare, hämtning, transport och behandling. I avgiften för hushåll ingår även papperspåsar och påshållare för insamling av matavfall. Avgiften baseras på storlek på avfallsbehållare och hämtningsintervall och är därmed möjlig att påverka.
Tilläggsavgift
Exempelvis avgift för extra hämtningar.
11 Returpapper, förpackningar av glas och metall
Hushåll hänvisas att lämna returpapper samt förpackningar av glas och metall vid kommunens återvinningsstationer där DVA tillhandahåller behållare för insamling.
För flerfamiljshus och verksamheter som önskar få returpapper samt förpackningar av glas och metall hämtat vid fastigheten gäller att de måste anlita företag som har tecknat auktorisationsavtal med DVA. Beställning av hämtning görs direkt till auktoriserat företag. Uppgifter om auktoriserade företag återfinns på DVA:s webbplats, dalavattenavfall.se.
12 Förpackningar av plast och papper
Hushåll hänvisas att lämna förpackningar vid de insamlingssystem som tillhandahålls av DVA.
För flerfamiljshus och verksamheter som är samlokaliserade med hushåll vilka önskar få förpackningar hämtat vid fastigheten gäller att de måste anlita företag som har tecknat auktorisationsavtal med DVA. Beställning av hämtning görs direkt till auktoriserat företag. Uppgifter om auktoriserade företag återfinns på DVA:s webbplats, dalavattenavfall.se.
13 Skatter
Om regering eller riksdag beslutar om andra skatter eller avgifter inom avfallsområdet, justeras taxan i samma mån av Gagnefs Teknik AB.
14 Särskild bestämmelse
I de fall då taxedokumentet i övrigt saknar tillämplig bestämmelse fattar Gagnefs Teknik AB beslut om avgift. De grunder som anges i miljöbalken 27 kap. 5 § ska då beaktas.
15 Begreppsförklaringar
Generellt | |
---|---|
Avfall under kommunalt ansvar | Avfall som DVA enligt miljöbalken, kap 12, 20 §, ansvarar för att samla in och omhänderta i Gagnefs kommun. Till avfall under kommunalt ansvar räknas: |
Fastighetsinnehavare | Med fastighetsinnehavare avses den som är fastighetsägare eller den som, enligt 1 kap 5 § fastighetstaxeringslagen (SFS 1979:1 152), ska anses som fastighetsägare. |
Kommunalt avfall | Avfall från hushåll och sådant avfall från annan verksamhet som till sin art och sammansättning liknar avfall från hushåll som uppstår i kommunen. |
VA-taxa Gagnef
Förenklad VA-taxa
Här kan du se vad det kostar att vara ansluten till det allmänna vatten- och avloppsnätet. Nedanstående avgifter är ett utdrag ur VA-taxan för Gagnefs kommun 2025 och gäller för permanent- och fritidsbebodda småhus. För mer utförlig information gällande avgifter för permanent- och fritidsbebodda småhus samt för avgifter gällande flerbostadshus och verksamheter, vänligen se fullständiga taxor nedan eller kontakta oss för prisinformation.
ANLÄGGNINGSAVGIFT (ENGÅNGSAVGIFT) | |
---|---|
Servisavgift (avgift avseende framdragning av varje uppsättning servisledningar till förbindelsepunkter) | 99 792 kronor |
Förbindelsepunktavgift (avgift avseende upprättande av varje uppsättning förbindelsepunkter) | 124 446 kronor |
Bostadsenhetsavgift | 24 194 kronor |
Där dagvatten inte finns utbyggt reduceras servisavgiften med 15% och de övriga avgifterna med 20%. Kontakta oss för besked om slutlig anläggningsavgift.
Servis: den ledning som går mellan huvudledningen i gatan och fastighetens förbindelsepunkt vid tomtgräns.
Förbindelsepunkt: gränsen mellan den allmänna VA-anläggningen och fastighetens VA-installation kallas förbindelsepunkt.
Bostadsenhet: Ett eller flera utrymmen i bostadsbyggnad som i upplåtelsehänseende bildar en enhet, innehållande minst kök/kokvrå, toalett och tvättmöjlighet. För en småhusfastighet betalas endast en bostadsenhetsavgift per fastighet.
BRUKNINGSAVGIFTER (FAST + RÖRLIG) | ||
---|---|---|
Fast avgift per fastighet (tomt) | ||
Fast avgift - vatten | per år | 2123,10 kronor |
Fast avgift - spillvatten | per år | 3607,20 kronor |
Fast avgift extra mätare | per år | 645,00 kronor |
Rörlig avgift för dig med vattenmätare | ||
Rörlig avgift - vatten | per m3 | 15,14 kronor |
Rörlig avgift - spillvatten | per m3 | 25,77 kronor |
Rörlig avgift för dig utan vattenmätare (schablon) | ||
Permanentbostad - vatten | per år | 3028 kronor |
Permanentbostad - spillvatten | per år | 5124 kronor |
Fritidshus - vatten | per år | 1514 kronor |
Fritidshus - spillvatten | per år | 2577 kronor |
Prisexempel:
Ett hushåll i enfamiljshus som är ansluten till vatten, spillvatten och förbrukar 150 m3 vatten per år (2025)
Fast avgift: 5 730,30 kr (2123,10 kr + 3607,20 kr)
Rörlig avgift: 6 136,50 kr (150 m3 x (15,14 kr + 25,77 kr))
Summa årskostnad: 11 867 kr
Taxa för allmänna vattentjänster Gagnefs kommun 2025
Här finner du taxan i sin helhet uppdelad i de fyra delarna taxa för Gagnefs kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning, anläggningsavgifter, brukningsavgifter samt information om taxans införande.
Taxa för Gagnefs kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning (§§ 1–4)
Antagen av kommunfullmäktige den den 2024-12-16, § 199, Dnr KS/2024:171
Huvudman för den allmänna vatten- och avloppsanläggningen är Gagnefs Teknik AB, nedan kallad GTAB. Avgifter enligt denna taxa skall betalas till Gagnefs Teknik AB, c/o Dala Vatten och Avfall AB.
§ 1
För att täcka nödvändiga kostnader för Gagnefs kommuns allmänna vatten- och avloppsanläggning skall ägare av fastighet eller annan avgiftsskyldig inom anläggningens verksamhetsområde betala avgifter enligt denna taxa.
Avgiftsskyldig är alternativt den som enligt 2 och 4 §§ Lagen om allmänna vattentjänster (2006:412) jämställs med fastighetsägare. Avgiftsskyldig för ändamålet Dg (se nedan punkt 4.1) är även den som ansvarar för att allmän platsmark ställs i ordning och underhålls, om förutsättningarna i 27 § i Lagen om allmänna vattentjänster är uppfyllda.
§ 2
Avgifterna utgörs av anläggningsavgifter och brukningsavgifter.
§ 3
I dessa taxeföreskrifter avses med
Bostadsfastighet: fastighet som uteslutande eller huvudsakligen är bebyggd eller enligt beviljat bygglov avses att bebyggas för bostadsändamål. Med bostadsfastighet jämställs fastighet som uteslutande eller huvudsakligen är bebyggd, eller enligt beviljat bygglov avses att bebyggas, för vissa andra ändamål där lokalytan är det viktigaste sett från användarsynpunkt.
Exempel på sådana byggnader är:
Kontor Förvaltning Stormarknader Lagerlokaler
Butiker Utställningslokaler Sporthallar
Hotell Restauranger Hantverk
Småindustri Utbildning Sjukvård
Annan fastighet: fastighet som uteslutande eller huvudsakligen är bebyggd eller enligt beviljat bygglov avses att bebyggas för annat ändamål än bostadsändamål och som inte enligt ovan jämställs med bostadsfastighet.
Obebyggd fastighet: fastighet som enligt detaljplan är avsedd för bebyggande, men inte ännu bebyggts.
Bostadsenhet: ett eller flera utrymmen i bostadsbyggnad som i upplåtelsehänseende bildar en enhet, innehållande minst kök/kokvrå, toalett och tvättmöjlighet.
I fråga om sådana utrymmen i fastighet som jämställs med bostadsfastighet som används för i § 3 första stycket avsedda ändamål, räknas antalet bostadsenheter ut enligt följande:
Bruttoarea (BTA) enligt Svensk | Bostadsenheter |
---|---|
Högst 1000 m² | 1 bostadsenhet för varje påbörjad 200-tal m² bruttoarea |
1001 m² - 5200 m² | 1 bostadsenhet för varje påbörjad 300-tal m² bruttoarea |
Större än 5200 m² | 1 bostadsenhet för varje påbörjad 400-tal m² bruttoarea |
För fastigheter som är jämställda med bostadsfastighet och innehåller sådana utrymmen i byggnader som är utformade som lagerlokal, uppställning, kallförråd m.m. och är i avsaknad av spill- och renvatteninstallationer, skall ytor utöver 200 m² ej räknas in i bruttoarea (BTA).
Allmän platsmark: mark som i detaljplan enligt Plan- och bygglagen (2010:900) redovisas som allmän plats, eller om marken inte omfattas av detaljplan, väg eller mark som i övrigt motsvarar sådan mark.
§ 4
4.1 Avgift tas ut för nedan angivna ändamål:
Ändamål | Anläggningsavgift | Brukningsavgift |
---|---|---|
V, vattenförsörjning | Ja | Ja |
S, spillvattenavlopp | Ja | Ja |
Df, dag- och dränvattenavlopp från fastighet | Ja | Ja |
Dg, dagvattenavlopp från allmän platsmark | Ja | Nej |
4.2 Avgiftsskyldighet för vart och ett av ändamålen V, S och Df inträder när GTAB upprättat förbindelsepunkt för ändamålet och informerat fastighetsägaren om förbindelsepunktens läge.
Avleds Df till den allmänna anläggningen utan att förbindelsepunkt upprättats, inträder avgiftsskyldighet när åtgärder för bortledandet av dagvatten blivit utförda och fastighetsägaren informerats om detta.
Härvid förutsätts att samtliga i 24 § första stycket 1 och 2 i Lagen om allmänna vattentjänster angivna förutsättningar för avgiftsskyldighet är uppfyllda.
4.3 Avgiftsskyldighet för ändamålet Dg inträder när åtgärder för bortledande av dagvatten blivit utförda och fastighetsägaren informerats om detta.
4.4 Avgiftsskyldighet för ändamålet Dg gäller även den som ansvarar för att allmän platsmark ställs i ordning och underhålls, om förutsättningarna i 27 § i Lagen om allmänna vattentjänster är uppfyllda.
4.5 Anläggningsavgift skall beräknas enligt taxa som gäller vid den tidpunkt när avgiftsskyldighet inträder.
Anläggningsavgifter (§§ 5-13)
Avgifter för allmänna vattentjänster är belagda med lagstadgad mervärdesskatt.
§ 5
5.1 För bostadsfastighet och därmed jämställd fastighet skall erläggas anläggningsavgift.
Avgift utgår per fastighet med:
Utan moms | Med moms | ||
---|---|---|---|
a) | en avgift avseende framdragning av varje uppsättning servisledningar till förbindelsepunkter för V, S och Df. | 79 833,60 kronor | 99 792 kronor |
b) | en avgift avseende upprättande av varje uppsättning förbindelsepunkter för V, S och Df. | 99 556,80 kronor | 124 446 kronor |
c)* | en avgift per bostadsenhet för bostads- och därmed jämställd fastighet | 19 355,20 kronor | 24 194,00 kronor |
d)* | en grundavgift för bortledande av Df, om bortledande av dagvatten sker utan att förbindelsepunkt för Df upprättats. | 22 096,80 kronor | 27 621 kronor |
* Avgift enligt 5.1 c) tas endast ut för 1 bostadsenhet per småhusfastighet.
**Avgift enligt 5.1 d) tas ej ut om avgift uttages för Df enligt 5.1 a) och b). I det fall avgift enligt 5.1 d) tas ut reduceras avgift enligt 5.1 a) och 5.1 b) enligt § 8 eftersom servisledning och förbindelsepunkt i detta fall inte lagts respektive upprättats.
5.2 Är förbindelsepunkt gemensam*) för två eller flera fastigheter, fördelas avgifter enligt 5.1 a) lika mellan fastigheterna.
*) Särskild överenskommelse måste träffas med GTAB om detta. Normalt ska varje fastighet ha en egen förbindelsepunkt.
5.3 Bostadsenhetsantalet bestäms efter de ritningar enligt vilka bygglov beviljats, eller efter annan ritning eller uppmätning som GTAB godkänner.
5.4 Dras ytterligare servisledningar fram och upprättas ytterligare förbindelsepunkter, skall erläggas avgifter enligt 5.1 a) och b).
5.5 Sker om- eller tillbyggnad, uppförs ytterligare byggnad eller ersätts riven bebyggelse på fastighet skall erläggas avgift enligt 5.1 c) för varje tillkommande bostadsenhet (gäller ej småhusfastighet).
5.6 Med fastighet avses egendom redovisad i fastighetsregister såsom en självständig rättslig enhet. Avstyckas fastighet från tidigare bildad rättslig fastighet, ska ny förbindelsepunkt upprättas och nya avgifter enligt § 5 erläggas.
5.7 Tillkommer bortledning av Df till den allmänna anläggningen utan att förbindelsepunkt för Df upprättats, skall erläggas avgift enligt 5.1 d).
§ 6
6.1 För annan fastighet skall erläggas anläggningsavgift.
Avgift utgår per fastighet med:
Utan moms | Med moms | ||
---|---|---|---|
a) | en avgift avseende framdragning av varje uppsättning servisledningar till förbindelsepunkter för V, S och Df | 79 833,60 kronor | 99 792 kronor |
b) | en avgift avseende upprättande av varje uppsättning förbindelsepunkter för V, S och Df | 99 556,80 kronor | 124 446 kronor |
c) | en avgift per m2 tomtyta | 26,00 kronor | 32,50 kronor |
d)* | en grundavgift för bortledande av Df, om bortledande av dagvatten sker utan att förbindelsepunkt för Df upprättats. | 22 096,80 kronor | 27 621 kronor |
*Avgift enligt 6.1 d) tas ej ut om avgift uttages för Df enligt 6.1 a) och b). I det fall avgift enligt 6.1 d) tas ut reduceras avgift enligt 6.1 a) och 6.1 b) enligt § 8 eftersom servisledning och förbindelsepunkt i detta inte lagts respektive upprättats.
6.2 Är förbindelsepunkt gemensam*) för två eller flera fastigheter, fördelas avgifter enligt 6.1 a) lika mellan fastigheterna.
*) Särskild överenskommelse måste träffas med GTAB om detta. Normalt ska varje fastighet ha en egen förbindelsepunkt.
6.3 Tomtytan utgörs av fastighetens areal enligt förrättningskarta, nybyggnadskarta eller annan karta som GTAB godkänner.
6.4 GTAB kan, om godtagbar säkerhet ställs, medge anstånd med erläggande av tomtyteavgift för andel av fastighets areal, motsvarande mark som tillsvidare inte utnyttjas för verksamheten på fastigheten.
Anstånd medges för viss tid, högst 10 år. Om mark under anståndstiden genom fastighetsbildningsåtgärd frångår fastigheten upphör anståndsmedgivandet att gälla och resterande tomtyteavgift förfaller till betalning.
Utestående belopp löper med ränta enligt 5 § Räntelagen (SFS 1975:635) från den dag anståndet beviljades tills anståndet upphör. För tid därefter utgår dröjsmålsränta enligt 6 § Räntelagen.
6.5 Dras ytterligare servisledningar fram och upprättas ytterligare förbindelsepunkter skall erläggas avgifter enligt 6.1 a) och b).
6.6 Ökas fastighets tomtyta, skall erläggas avgift enligt 6.1 c) för tillkommande tomtyta som härrör från fastighet för vilken tomtyteavgift inte skall anses vara förut erlagd.
6.7 Med fastighet avses egendom redovisad i fastighetsregister såsom en självständig rättslig enhet. Avstyckas fastighet från tidigare bildad rättslig fastighet, ska ny förbindelsepunkt upprättas och nya avgifter enligt § 6 erläggas.
6.8 Tillkommer bortledning av Df till den allmänna anläggningen utan att förbindelsepunkt för Df upprättas, skall erläggas avgift enligt 6.1 d).
§ 7
7.1 För obebyggd fastighet inom detaljplan skall erläggas del av full anläggningsavgift.
Avgift utgår per fastighet med:
Bostadsfastighet | Annan fastighet | |||
---|---|---|---|---|
Servisavgift | 5.1a) | 100 % | 6.1a) | 100 % |
Avgift per uppsättning förbindelsepunkt | 5.1b) | 100 % | 6.1b) | 100 % |
Tomtyteavgift | - | 6.1c) | 70 % | |
Bostadsenhetsavgift | 5.1c) | 0 % | - | |
Grundavgift för Df, om förbindelsepunkt för Df inte upprättats | 5.1d) | 100 % | 6.1d) | 100 % |
Avgifterna är uttryckta i procent av full avgift.
7.2 Bebyggs obebyggd fastighet skall erläggas resterande avgifter enligt följande:
Bostadsfastighet | Annan fastighet | |||
---|---|---|---|---|
Tomtyteavgift | 6.1 c) | 30 % | ||
Bostadsenhetsavgift | 5.1 c) | 100 % | - |
Avgifterna är uttryckta i procent av full avgift.
§ 8
8.1 Föreligger inte avgiftsskyldighet för samtliga i 4.1 angivna ändamål, skall erläggas reducerade avgifter enligt följande:
Avgifter för framdragen servisledning:
En ledning | 70 % av avgift enligt 5.1 a) respektive 6.1 a) |
---|---|
Två ledningar | 85 % av avgift enligt 5.1 a) respektive 6.1 a) |
Tre ledningar | 100 % av avgift enligt 5.1 a) respektive 6.1 a) |
Avgifter i övrigt:
V | S | Df | Dg | ||
---|---|---|---|---|---|
Avgift per uppsättning FP | 5.1 b) | 30 % | 50 % | 20 % | - |
Bostadsenhetsavgift | 5.1 c) | 30 % | 50 % | - | 20 % |
Grundavgift Df utan FP | 5.1 d) | - | - | 100 % | - |
Avgift per uppsättning FP | 6.1 b) | 30 % | 50 % | 20 % | - |
Tomtyteavgift | 6.1 c) | 30 % | 50 % | - | 20 % |
Grundavgift Df utan FP | 6.1 d) | - | - | 100 % | - |
Avgifterna är uttryckta i procent av full avgift.
För avgiftsändamålet Df tas endast en av avgifterna ut enligt 5.1 b) respektive 5.1 d), eller 6.1 b) respektive 6.1 d).
8.2 Inträder avgiftsskyldighet för ändamål, för vilket avgiftsskyldighet inte tidigare förelegat, skall erläggas avgifter enligt 8.1.
§ 9
Den som svarar för att allmän platsmark ställs i ordning och underhålls skall erlägga anläggningsavgift.
Avgift utgår med:
Utan moms | Med moms | |
---|---|---|
en avgift per m2 allmän platsmark för anordnande av dagvattenbortledning. | 19,60 kronor | 24,50 kronor |
§ 10
Anläggningsavgifter enligt §§ 5–6 och 9 är baserade på indextalet för juni 2024 i konsumentprisindex, KPI. Indexreglering ska ske årligen den 1 januari enligt följande bestämmelser:
- Tillägg eller avdrag på avgifterna görs med viss procent.
- Procenttalet erhålls genom att den i antal enheter uttryckta indexförändringen, som utgör skillnaden mellan index för juni månad året innan och talet gällande juni 2024, räknas om till procent av sistnämnda tal. Erhållet procenttal avrundas till närmast hela tal.
Tillägg eller avdrag avrundas i sin tur beträffande avgift enligt 5.1 a), b), och d) samt 6.1 a), b) och d) till närmaste heltal kronor, beträffande 6.1 c) samt § 9 till närmaste tiotal ören.
Ändring av anläggningsavgifterna, utöver enligt ovan, kan beslutas av Kommunfullmäktige i Gagnefs kommun i varje särskilt fall.
§ 11
Om för viss eller vissa fastigheter kostnaden för att förse fastigheterna med vatten och avlopp i beaktansvärd omfattning avviker från kostnaderna för fastigheterna inom verksamhetsområdet i övrigt, skall enligt lagen om allmänna vattentjänster avgifter utgå enligt särskilt antagen särtaxa.
Är det inte skäligt att för viss fastighet beräkna avgift enligt §§ 5–9 får GTAB i stället komma överens med fastighetsägaren eller annan avgiftsskyldig om avgiftens storlek.
§ 12
12.1 Sedan avgiftsskyldighet inträtt, skall avgift betalas inom tid som anges i räkning.
12.2 Betalas debiterat belopp inte inom tid som anges i räkningen, skall erläggas dröjsmålsränta enligt 6 § Räntelagen från den dag betalningen skulle ha skett.
12.3 Enligt 36 § Lagen om allmänna vattentjänster skall en anläggningsavgift fördelas på årliga inbetalningar under en viss tid, längst tio år, om avgiften uppgår till belopp som är betungande med hänsyn till fastighetens ekonomiska bärkraft och övriga omständigheter, om fastighetsägaren så begär och godtagbar säkerhet ställs. Ränta skall erläggas enligt 5 § Räntelagen på varje del av avgiften som förfaller till betalning i framtiden från den dag då den första inbetalningen skall ske till dess ifrågavarande del av avgiften betalas eller ränta skall erläggas till dess ifrågavarande del av avgiften betalas eller ränta skall erläggas enligt 12.2.
12.4 Avgiftsskyldighet enligt 5.5, 6.6 eller 7.2 föreligger, då bygglov för avsett ändrat förhållande meddelats eller ändrat förhållande – t ex ökning av tomtyta – inträtt utan att bygglov erfordrats eller meddelats. Det åligger fastighetsägaren att omgående anmäla till GTAB när det ändrade förhållandet inträtt. Försummar fastighetsägaren denna anmälningsplikt, tas dröjsmålsränta enligt 12.2 ut för tiden från det två månader förflutit sedan avgiftsskyldighet inträdde och fram till dess tilläggsavgiften betalas.
§ 13
13.1 Om efter ansökan från fastighetsägare och särskilt medgivande av GTAB ledningar utförts på annat sätt eller försetts med andra anordningar än GTAB bedömt nödvändiga, skall fastighetsägaren som begärt arbetets utförande ersätta GTAB överenskomna kostnader härför.
13.2 Om en fastighetsägare begär att ny servisledning skall utföras i stället för redan befintlig och finner GTAB skäl bifalla ansökan om detta, är fastighetsägaren skyldig att bekosta dels den nya servisledningens allmänna del med det avdrag som befinns skäligt med hänsyn till den tidigare servisledningens ålder och skick, dels borttagandet av den tidigare servisledningens allmänna del.
13.3 Finner GTAB påkallat att utföra ny servisledning i stället för och med annat läge än redan befintlig, är GTAB skyldig att ersätta fastighetsägaren hans kostnad för fastighetens del av den nya servisledningen och dess inkoppling med det avdrag som befinns skäligt med hänsyn till den tidigare servisledningens ålder och skick.
Brukningsavgifter (§§ 14-21)
Avgifter för allmänna vattentjänster är belagda med lagstadgad mervärdesskatt.
§ 14
14.1 För bebyggd fastighet skall erläggas brukningsavgift.
Avgift utgår per fastighet med:
Utan moms | Med moms | ||
---|---|---|---|
a) | en fast avgift per år | 5 162,40 kronor | 6 453 kronor |
b)* | en avgift per år och bostadsenhet för bostadsfastighet och därmed jämställd fastighet | 1 138,40 kronor | 1 423 kronor |
c)** | en avgift per år och varje påbörjad leverans av 200 m³ vatten/år. | 1 138,40 kronor | 1 423 kronor |
d) | en avgift per m³ levererat vatten | 32,73 kronor | 40,91 kronor |
* Avgift enligt 14.1 b) tas endast ut för flerfamiljsfastigheter, samt per ansluten småhusfastighet ingående i vatten och/eller avloppsförening eller motsvarande.
** Avgift enligt 14.1 c) tas endast ut för fastigheter som till övervägande delen ej innehåller bostadslägenheter. Avgiften beräknas per tjänst (vattenmätare) var för sig.
14.2 Föreligger inte avgiftsskyldighet för samtliga i 4.1 angivna ändamål reduceras avgifterna.
Följande avgifter skall betalas för respektive ändamål:
V | S | Df | Dg | ||
---|---|---|---|---|---|
Fast avgift. | 14.1 a) | 32,9 % | 55,9 % | 11,2 % | 0 % |
Avgift per bostadsenhet resp. avgift per varje påbörjad leverans av 200 m³ vatten/år. | 14.1 b) resp. c) | 37 % | 63 % | 0 % | 0 % |
Avgift per m3. | 14.1 b) | 37 % | 63 % | - | - |
Avgifterna är uttryckta i procent av full avgift.
14.3 Fastighetsägaren är betalningsansvarig för allt vatten som levereras till fastigheten. Har GTAB bestämt att för bebyggd fastighet vattenförbrukningen tillsvidare inte skall fastställas genom mätning, tas avgift enligt 14.1 d) ut efter en antagen förbrukning om 200 m³/fastighet och år för permanentbostad och med 100 m³/fastighet och år för fritidsbostad.
Verksamheter ska normalt ALLTID ha vattenmätare. I händelse av att mätare saknas, t.ex. för nyansluten fastighet, tas avgift enligt 14.1 d) ut efter en antagen förbrukning om 200 m3/lägenhet och år. Bostadsenhetsantalet beräknas enligt § 3.
Det åligger fastighetsägaren att på GTAB:s begäran utföra avläsning, s.k. självavläsning, av vattenmätare och meddela GTAB. Fastighetsägare som ej själv klarar att utföra avläsning kan mot en avgift enligt § 17, få hjälp med avläsningen. I de fall GTAB ej erhåller meddelande om mätarställning, sker debitering genom beräknad förbrukning.
14.4 För s.k. byggvatten skall erläggas brukningsavgift enligt 14.1 d). Om mätning inte sker, antas den förbrukade vattenmängden uppgå till 30 m3 per bostadsenhet.
14.5 För extra mätställe (mätställe utöver ett per fastighet) skall erläggas en årlig avgift med ett belopp motsvarande 10 % av den fasta avgiften enligt 14.1 a). Beloppet avrundas till närmaste hela krontal. Parallellkopplade mätare räknas som ett mätställe.
14.6 Antas mätaren visa annan förbrukning än den verkliga, låter GTAB undersöka mätaren, om GTAB finner det nödvändigt eller om fastighetsägaren begär det.
Vid ovan avsedd undersökning eller prövning bestäms mätarens felvisning i två kontrollpunkter enligt SWEDAC:s föreskrifter om vatten- och värmemätare, STAFS 2007:2.
Kan mätfelets storlek inte bestämmas eller har mätaren inte fungerat, har GTAB rätt att uppskatta förbrukningen.
Fastighetsägare som inte godtar GTAB:s beslut efter genomförd undersökning eller GTAB:s uppskattning av förbrukningen, kan begära prövning av frågan hos Mark- och miljödomstolen.
14.7 Har fastighetsägare begärt undersökning av vattenmätare och mätaren härvid godkänns, skall fastighetsägaren ersätta GTAB för undersökningskostnaderna i enlighet med vad som framgår av § 17.
14.8 För spillvattenmängd, som enligt GTAB:s medgivande avleds till dagvattenledning (kylvatten o d), skall erläggas avgift med 100 % av avgiften enligt 14.1 d).
14.9 Vid läckage ska debitering ske med en högsta förbrukning motsvarande ett genomsnitt av normalförbrukningen + hälften av överförbrukningen i de fall överförbrukningen uppgår till minst 100 m³. Med normalförbrukning avses fastighetens genomsnittliga förbrukning. Maximal mängd vatten som kan
debiteras som överförbrukning är 5 x normalförbrukning. För att reducering av VA-avgiften ska komma i fråga ska den onormala förbrukningen vara hänförlig till ett dolt läckage. Med detta avses att förbrukningen ska ha skett oavsiktligt och under förhållanden där fastighetsägaren rimligen inte borde kunnat upptäcka läckaget vid normal tillsyn av VA-installationen och normal vistelse på fastigheten.
14.10 För renvatten som tillfälligt levereras genom brandpoströr med mätare erläggs brukningsavgift enligt 14.1 d) och 14.2. Dessutom erläggs en engångsavgift om 270 kr och en hyra per dygn om 67 kr. Levereras renvatten tillfälligt genom brandpoströr utan mätning erläggs en avgift per dygn om 336 kr.
§ 15
Tillförs avloppsnätet större spillvattenmängd än som svarar mot levererad vattenmängd eller avleds inte hela den levererade vattenmängden till avloppsnätet skall avgift för spillvattenavlopp erläggas efter den mängd spillvatten som avleds till avloppsnätet.
Mängden skall bestämmas genom mätning på fastighetsägarens bekostnad av ifrågavarande vatten- eller spillvattenmängd eller på annat sätt som överenskommits mellan GTAB och fastighetsägaren.
En förutsättning för att avgiften för avlett spillvatten skall debiteras efter annan grund än efter levererad mängd vatten är att skillnaden mellan mängderna vatten och spillvatten uppgår till minst 30 m³/år.
§ 16
För obebyggd fastighet inom detaljplan skall erläggas brukningsavgift enligt 14.1 a).
Föreligger inte avgiftsskyldighet för samtliga i 4.1 angivna ändamål reduceras den fasta avgiften. Följande avgifter skall därvid erläggas för respektive ändamål:
V | S | Df | Dg | ||
---|---|---|---|---|---|
Fast avgift | 14.1 a) | 32,9 % | 55,9 % | 11,2 % | 0 % |
Avgifterna är uttryckta i procent av full avgift.
§ 17
Har GTAB på fastighetsägarens begäran vidtagit åtgärd eller har på grund av att fastighetsägaren åsidosatt sin skyldighet vattentillförseln avstängts eller reducerats eller annan åtgärd vidtagits av GTAB debiteras följande avgifter:
Utan moms | Med moms | |
---|---|---|
Nedtagning av vattenmätare | 474,40 kr | 593 kr |
Uppsättning av vattenmätare | 474,40 kr | 593 kr |
Avstängning av vattentillförsel | 553,60 kr | 692 kr |
Påsläpp av vattentillförsel | 553,60 kr | 692 kr |
Montering och demontering av | 474,40 kr | 593 kr |
Undersökning av vattenmätare | 1 261,60 kr | 1 577 kr |
Avläsning av vattenmätare (utförs endast när fastighetsägaren ej själv är kapabel att läsa av) | 316,00 kr | 395 kr |
Avläsning av vattenmätare när avläsning ej inkommit under 2 år i följd | 316,00 kr | 395 kr |
Länsning av vattenmätarbrunn | 316,00 kr | 395 kr |
Förgäves besök | 316,00 kr | 395 kr |
För arbeten som på fastighetsägarens begäran utförs utanför ordinarie arbetstid debiteras ett tillägg om 50 % av ovan angivna belopp.
§ 18
Om för viss eller vissa fastigheter kostnaden för att förse fastigheterna med vatten och avlopp i beaktansvärd omfattning avviker från fastigheterna inom verksamhetsområdet i övrigt, skall enligt lagen om allmänna vattentjänster avgifter utgå enligt särskilt antagen särtaxa.
Är det inte skäligt att för viss fastighet beräkna avgift enligt §§ 14–17 får GTAB i stället komma överens med fastighetsägaren eller annan avgiftsskyldig om avgiftens storlek.
§ 19
Avgift enligt 14.1 a), b) och c) debiteras i efterskott per månad, varannan månad, kvartal, tertial eller halvår enligt beslut av GTAB. Avgift enligt 14.1 d) debiteras i efterskott på grundval av enligt mätning förbrukad vattenmängd, uppskattad förbrukning eller annan grund som anges i §§ 14 och 15.
Betalas debiterat belopp inte inom tid som anges i räkningen, skall erläggas:
- Påminnelseavgift. Ersättning för utfärdande av skriftlig betalningspåminnelse utgår i enlighet med lagen om inkassokostnader mm. Ersättningen uttages enligt vid varje tid gällande förordning.
- Dröjsmålsränta på obetalt belopp enligt 6 § Räntelagen från den dag betalningen skulle skett.
Sker enligt GTAB:s beslut mätaravläsning inte för varje debitering, får mellanliggande debiteringar ske efter uppskattad förbrukning. Mätaravläsning och debitering efter verklig förbrukning bör ske i genomsnitt minst en gång per år. Avläsning och debitering bör därjämte ske med anledning av fastighetsöverlåtelse.
§ 20
Har fastighetsägare begärt att GTAB skall företa åtgärd för att underlätta eller möjliggöra hans brukande av anläggningen i visst fall eller avseende eller har i övrigt särskild åtgärd påkallats på grund av fastighetens VA-förhållanden, får GTAB i stället komma överens med fastighetsägaren eller annan avgiftsskyldig om avgiftens storlek.
§ 21
Brukningsavgifter enligt §14 och 17 är baserade på indextalet för juni 2024 i konsumentprisindex, KPI. Indexreglering ska ske årligen den 1 januari enligt följande bestämmelser:
- Tillägg eller avdrag på avgifterna görs med viss procent.
- Procenttalet erhålls genom att den i antal enheter uttryckta indexförändringen, som utgör skillnaden mellan index för juni månad året innan och talet gällande juni 2024, räknas om till procent av sistnämnda tal.
Erhållet procenttal avrundas till närmast hela tal. Tillägg eller avdrag avrundas i sin tur beträffande avgift enligt 14.1 a), b) och c) samt § 17
till närmaste heltal kronor, beträffande 14.1 d) till närmaste heltal ören.
Ändring av brukningsavgifterna, utöver enligt ovan, kan beslutas av Kommunfullmäktige i Gagnefs kommun i varje särskilt fall.
Taxans införande (§ 22)
§ 22
Denna taxa träder i kraft 2025-01-01. De brukningsavgifter enligt § 14, som är baserade på uppmätning hos fastighetsägare, skall därvid tillämpas i fråga om den vattenmängd som levereras och den spillvattenmängd som släpps ut efter den ovan angivna dagen för taxans ikraftträdande.
* * *
Mål som rör tvist mellan fastighetsägare och GTAB beträffande tillämpning och tolkning av denna taxa prövas av Mark- och miljödomstolen jämlikt 53 § Lagen om allmänna vattentjänster.